Wat kan Instagram voor je bedrijf doen?


Instagram voor je bedrijf

 

Heel wat bedrijven beginnen de waarde in te zien van sociale media. Vaak hebben ze een profiel op een sociaal netwerk, soms zetten ze al kleine stappen richting adverteren op het platform. Toch wordt er vaak ingezet op dezelfde sociale media: Facebook en Twitter, bij b2b bedrijven soms ook LinkedIn. Toch kan het erg interessant zijn om ook op andere, meer visuele netwerken in te zetten. Lees hier wat Instagram voor je bedrijf kan doen.

 

Hoe werkt Instagram?

 

Instagram is iets minder gekend dan het erg bekende Facebook, maar heeft ook erg veel waarde. Het is een sociaal netwerk waar alles draait om het visuele, je deelt er namelijk foto’s of korte video’s. Deze komen terecht in de feed van je volgers. Bovendien kan je door hashtags toe te voegen ook gevonden worden door mensen die op zoek zijn naar deze hashtags.

 

Instagram is een sociaal netwerk dat eigendom is van Facebook. Daarom kan je erg simpel via de Facebook interface adverteren op Instagram. Zo kan je bijvoorbeeld een foto of video van jouw merk laten verschijnen in de feed van gebruikers die jij kiest. De targetting verloopt hetzelfde als bij adverteren op Facebook. Dat wil zeggen dat je erg veel mogelijkheden hebt om je doelgroep te kiezen, zoals geslacht en leeftijd, maar ook interesses en regio.

 

Is het interessant voor jouw bedrijf?

 

Instagram is een erg visueel ingesteld, dus het kan best zijn dat het niet meteen de meest logische keuze lijkt om hierop in te zetten. Merken met erg fotogenieke producten zullen er al sneller hun slag slaan dan andere bedrijven. Zo lenen kleding, schoenen, make-up zich erg tot het gebruik van Instagram, maar ook meubelen, interieur en reisbureau’s kunnen makkelijk Instagram inzetten. Toch hoef je je niet tegen te laten houden om Instagram voor je bedrijf te gebruiken omdat je producten iets minder voor de hand liggend lijken voor het medium. Alles hangt ook af van het doel waarvoor je het sociale netwerk wilt inzetten. Daar lees je in het volgende onderdeel meer over.

 

Wel is het belangrijk om je doelgroep voor ogen te houden. Instagram wordt vaak gebruikt door een jonger publiek. Als jouw bedrijf zich specifiek richt op bijvoorbeeld senioren, kan het iets minder interessant zijn. Ook is het mogelijk dat na enkele experimenten het blijkt dat Instagram niet aansluit bij het profiel van je bedrijf. Net als bij alle online marketing gaat het vooral om testen en experimenteren wat er wel werkt en wat niet.

 

Wat kan Instagram voor je bedrijf doen?

 

Net als andere sociale netwerken, kan je Instagram inzetten voor verschillende doelen. Omdat het een erg visueel medium is, is het erg geschikt om inspiratie te delen. Toch kan je het ook inzetten om verkoop te stimuleren, een community te bouwen en voor employer branding.

 

Inspiratie

 

Eén van de belangrijkste mogelijkheden van Instagram is inspiratie leveren. Gebruikers van het sociale netwerk zijn vaak op zoek naar mooie afbeeldingen om geïnspireerd te raken. Dat is ook zo bij Pinterest, maar daar bestaan nog geen mogelijkheden om te adverteren. Bij Instagram kan dat wel, wat een enorm voordeel is. Zo kan je immers ook mensen bereiken die je bedrijf nog niet volgen op het sociale netwerk.

 

Wat is er essentieel als je mensen wil gaan inspireren? Het belangrijkste is dat je over mooie beelden beschikt. Dit mogen foto’s zijn, maar ook korte video’s zijn erg welkom. Alles staat of valt met de visuals. Deze zijn best inspirerend, dus je gebruikt best geen saaie productfoto’s van op je website. Je wil graag gebruikers van Instagram de beleving van je product aantonen. Je hoeft je niet enkel te beperken tot foto’s van je producten of diensten. Je kan ook af en toe relevante foto’s delen die jij als inspiratie ziet. Een quote, een mooie afbeelding die je ergens zag, … Natuurlijk altijd met de juiste bronvermelding (of gewoon door te delen) én het moet interessant blijven voor de volgers van je bedrijf. Denk steeds vanuit het perspectief van je doelgroep: wat vinden zij interessant? Waar kan jij hen mee helpen?

 

Stel je voor dat je een fabrikant van mixers bent en graag Instagram wilt inzetten. Enkel foto’s delen van je product zal niet echt inspirerend werken. Wel kan het bijvoorbeeld lonen om in korte video’s of mooie foto’s simpele recepten met jouw mixers te delen. Dit is boeiende content voor je doelgroep én toont de beleving van je product perfect aan. Bovendien kan het ook aanzetten tot engagement, omdat mensen je recepten uittesten en er misschien zelf foto’s van delen op Instagram of andere sociale media.

 

Bouw een community

 

Het bouwen van een community is een werk van lange adem, maar het kan als bedrijf erg lonen. Een community is een groep van mensen die zich identificeren met je bedrijf, die met andere woorden ‘fan’ zijn. Zo’n sterke achterban hebben kan voor jouw als bedrijf erg interessant zijn.

 

Een community bouw je niet zomaar op, je dient de juiste mensen te vinden en met hen in interactie te treden. Zo kan je bijvoorbeeld delen die mensen op Instagram plaatsen met jouw producten. Ook kan je reageren op foto’s van mensen die je volgen of hun foto’s liken. Verder kan je relevante Instagrammers in jouw sector gaan volgen. Zo kan je als modemerk bijvoorbeeld modebloggers en trendsetters volgen, terwijl het als reiswebsite misschien interessant is om reisjournalisten te volgen. Een stapje verder is om met deze interessante Instagrammers een samenwerking aan te gaan. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar hou er wel rekening mee dat het opbouwen van een groot aantal trouwe volgers een tijdje kan duren en er heel wat werk in kruipt.

 

Verkoop stimuleren

 

Instagram kan ook je verkoop stimuleren. Gewone posts op je profiel zijn hier misschien minder interessant voor, maar met advertenties op Instagram kan je op een interessante wijze promoties delen met een doelgroep die jij graag wil bereiken. Omdat je de uitgebreide targetting opties hebt van het advertentieplatform van Facebook, kan je makkelijk kiezen wie je precies wilt bereiken. Vervolgens kan je een mooie foto delen, met daarop de promotie die je wilt delen. Let wel op: niet meer dan 20% van de foto mag uit tekst bestaan. Ook kan je mensen laten klikken naar een specifieke landingspagina op je site. Dat is niet mogelijk bij gewone posts, enkel bij advertenties.

 

Employer branding

 

Is je bedrijf niet gezegend met een enorm visueel ingesteld product? Of biedt je een service aan dat je niet echt op een inspirerende wijze in foto’s of video’s kan weergeven? Geen probleem, je kan Instagram ook inzetten om te laten zien dat je bedrijf een aangename omgeving is om in te werken. Employer branding toont je bedrijfscultuur naar de buitenwereld en wil aantonen dat je een goede werkgever bent. Dat is niet enkel interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn om bij je bedrijf te komen werken, maar het creëert ook goodwill bij je klanten.

 

Hoe zet je Instagram dan precies in voor employer branding? Je geeft eigenlijk een kijkje ‘achter de schermen’. Dat kan een leuke foto zijn van een lunchpauze met de collega’s, maar ook een inspirerende foto van je mooie kantooromgeving. Misschien ga je als bedrijf wel eens spreken op een congres of geef je lezingen? Ook daar kunnen er leuke foto’s gemaakt worden. Hou het informeel, maar vergeet natuurlijk niet dat het nog steeds professionele communicatie is.

 

 

Heb jij hulp nodig met het inzetten van Instagram voor je bedrijf? PubliLab helpt je graag op weg. Contacteer ons met al je vragen of voor een vrijblijvend gesprek.

 

 

Share :
Related Posts

Leave Your Comment