Wat is online marketing? (A-Z)


Online marketing is wat wij doen bij PubliLab, dit voor onze klanten. Maar wat is online marketing nu eigenlijk? Uit wat bestaat het en hoe evolueert het?

Volgens Wikipedia is het een vorm van marketing van producten en diensten via het internet. Wikipedia spreekt trouwens in de eerste plaats over internetmarketing, maar dat is gewoon hetzelfde. Net zoals men vaak spreekt over ‘het web’, ‘het internet’, ‘het net’, ‘online’,… komt op hetzelfde neer.

online marketing

Online marketing heeft wel een aantal verwante termen die niet helemaal hetzelfde betekenen:

Zoekmachinemarketing: dit is een type van online marketing die specifiek is gericht op zoekmachines.
Affiliate marketing: hier focust men zich op het verkopen of promoten van producten of diensten van derden en dit (meestal) op commissiebasis.
E-mailmarketing: uiteraard online marketing via e-mail (nieuwsbrieven).
Contentmarketing: dit is een vrij recente term waarbij men focust op het aanbieden van sterke content (bv. via bloggen).
Virale marketing: het proberen maken en verspreiden van content waarbij men hoopt dat die zo populair wordt zodat mensen dit spontaan gaan verspreiden (viraal gaan).

Zo zijn er nog wel wat termen. Sommige daarvan zijn eerder tijdelijk, andere gaan al mee sinds het ontstaan van het internet.

Online marketing = marketing via het internet?

Dus Online marketing online marketing is gewone marketing maar den via het internet (volgens Wikipedia). Dit klopt, maar toch is het ook een beetje kort door de bocht. Want doordat dit allemaal via het internet gebeurt is er ook heel wat meer mogelijk dan bij gewone marketing. Via het internet is het digitaal en ook meetbaar, dit zorgt voor een heel andere dynamiek waardoor online marketing meer is dan het digitaal brengen van offline marketing.
Laat ons duidelijk wezen: de basisregel bij online marketing is ‘gezond boerenverstand’ dit is de basis van alle marketing. Dus ook hier, vandaar dat we zelf steeds het belang van no-nonsense benadrukken in onze aanpak. We geloven niet in te complexe benaderingen, alle sterke verhalen (ook online) zijn eenvoudig.

Wanneer begint online marketing?

Online marketing begint eigenlijk bij het moment dat je denkt aan een ‘digitale aanwezigheid’ met jouw zaak. Dus niet na het opleveren van een website, maar vanaf het moment dat je denkt aan een website. Want al bij de creatie zal je keuzes maken die invloed hebben op het succes van jouw website en online verhaal.

Een goede webbouwer zal daar ook rekening mee houden. Die zal starten met het samen bekijken van de doelstellingen voor de website.

Is die bedoeld voor:
– bereiken van meer mensen (branding of naamsbekendheid)
– leads binnen te halen
– effectieve sales (webshop)
– …

Worden alle producten of diensten meegenomen, krijgen bepaalde focus, zijn er verschillende vestgingen, ..;
Kortom, het effectief bouwen kan maar gestart worden als dit allemaal uitgewerkt is.

Online marketing na het online gaan

Na de lancering komt de online marketing zoals we die klassiek kennen. Het communiceren via netwerken of platformen zodat meer mensen de website leren kennen en ook bezoeken. Deze netwerken en platformen kunnen vanalles zijn, we sommen er even een paar op:

E-mail: versturen van nieuwsbrieven
Zoekmachines: er voor zorgen dat jouw website scoort in zoekmachines (SEO) en zo bezoekers aantrekken.
Social media: via allerlei social media platformen communiceren zodat ook hier mensen worden getriggerd.
Dark social : het verkrijgen van bezoekers via chat, private messages,..
Paid advertising (PPC): adverteren op netwerken zoals Google Adwords, Facebook advertising.

Welke mediaformaten?

Online marketing kan je (en moet je) toepassen op alle mediaformaten die je gebruikt:

– tekst
– foto’s of afbeeldingen
– video
– podcasts

Bij alle formaten zijn er bepaalde zaken die van belang zijn voor online marketing. Zo is het bij video van belang dat de tekst er rond, de titel, maar ook de image (screen) aanspreken zodat de bezoeker voldoende getriggerd wordt om te klikken.

Voordelen online marketing tegenover ‘gewone’ marketing

Als online marketing bureau zijn we uiteraard overtuigd van de voordelen, maar we zetten ze graag even op een rij voor jou:

– Doelgroepbepaling: het is online een stuk eenvoudiger om de juiste doelgroep te vinden. Waar men vroeger vaak moest schieten met een bazooka, kan men nu veel gerichter schieten. Minder verspilling dus.

– Lage kosten: online marketing vraagt qua productiekosten meestal veel minder dan traditionele marketing. Ook het bereiken van de doelgroep kan tegen een lagere kost.

– Flexibiliteit: het is mogelijk om klein te testen en bij succes groter ‘uit te rollen’, of bij falen een campagne af te breken.

– Analyse : alles wat digitaal is kan gemeten worden, dus je kan perfect zien waar jouw centen naartoe gaan.

– Alternatieven : online marketing kan op verscillende ‘fronten’ gebeuren die los van elkaar staan, complementair zijn of ingezet kunnen worden in verschillende fases (funnel).

Share :

Leave Your Comment