Waarom KMO’s Social Sharing nodig hebben: 10 tips voor optimalisering


Social media refers to interaction among people in which they create, share, and/or exchange information and ideas in virtual communities and networks

Social watte…? Social media is overal, jong of oud, iedereen kent toch minstens 1 social medium. Denk maar aan Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram,… Maar wat is de toegevoegde waarde voor jouw bedrijf? En wat is Social Sharing precies?

Social Media en jouw bedrijf

Het grootste voordeel van aanwezig zijn op social media, is dat je de naamsbekendheid kan vergroten. Dit kan je op verschillende manieren doen, onder andere door te adverteren. Een groot voordeel van adverteren op social media is dat je advertenties kan maken die worden getoond aan mensen die echt geïnteresseerd zijn.

Stel, je hebt een bedrijf dat gespecialiseerd is in dieetvoeding. Jouw doelgroep bestaat dan uit mensen die gezonder willen leven of willen afvallen. Met de specifieke doelgroep targeting op social media, zijn deze mensen perfect te vinden! Je kan zelf al een specifieke doelgroep hebben opgesteld, maar je kan ook gebruikmaken van de functie doelgroepstatistieken voor Facebook en Instagram advertenties. Hiermee krijg je onmiddellijk een overzicht van de cijfers van de beoogde doelgroep.

Naast het adverteren, kan je ook op een gratis manier jouw merkbekendheid verhogen op Social Media. Dankzij ‘natuurlijke’ Word-of-mouth. Word-of-mouth is online veel krachtiger en makkelijker te verspreiden dan offline, omdat je een veel groter bereik hebt. Denk maar aan een emotionele campagne, als mensen zich emotioneel aangetrokken voelen zullen ze de campagne/de post veel sneller delen.Word-of-Mouth via Social Media ontstaat door het liken, reageren en delen van artikels/foto’s.

word-of-mouth-300x212

Bron: RACQUEL HERON

Om mensen sneller en eenvoudiger berichten te laten delen, kan je met Social Sharing Buttons werken.

 Wat is social sharing?

Social Sharing is wanneer mensen jouw blogposts/foto’s  delen op hun social media pagina. Het is gratis reclame dat veel geloofwaardiger en betrouwbaarder overkomt bij nieuwe, potentiële klanten. Het lijkt eenvoudig, maar het lukt veel minder snel dan je denkt.

Wat is het belang van Social Sharing?

Social sharing brengt heel wat voordelen met zich mee, denk maar aan het grotere publiek dat je kan aantrekken. Je bereikt niet enkel jouw voorziene doelgroep, maar ook zijn/haar vrienden en diens vrienden. Bovendien verhoogt het jouw websiteverkeer, mensen kunnen klikken op een link naar jouw site.

Wat zijn Social Sharing buttons?

Wat zijn Social Sharing buttons en hoe kan je deze in jouw onderneming toepassen? Hierboven hebben we het belang van Social media voor jouw bedrijf en het effect van de mond-tot-mondreclame nog even benadrukt. Social Buttons vereenvoudigen de Social Sharing d.m.v. de eenvoudige stappen dat je moet doen om iets te kunnen delen. Deze buttons kan je bijvoorbeeld plaatsen bij een interessante blog of artikel dat je op je website hebt geplaatst.

Omdat woorden meer dan duizend woorden zeggen, geven we een visuele voorstelling van de Social Sharing buttons:
social-sharing-buttons

10 tips om meer social sharing via de buttons te realiseren

Tip 1: Plaats de social sharing buttons op de juiste pagina’s

Je hoeft zeker niet op alle pagina’s de buttons te integreren, mensen zullen op den duur de buttons niet meer zien omdat ze het al gewoon zijn. Daarom sommen we even de belangrijkste pagina’s op waar je zeker de buttons moet plaatsen. Een eerste belangrijke plaats is bij jouw e-mailcampagne. Plaats onderaan jouw mail (indien die met marketingdoeleinden is opgesteld) altijd social sharing buttons. Verder is het belangrijk om bij volgende specifieke content de buttons te plaatsen: Bij artikelen, bij video’s en bij e-books/rapporten.

Tip 2: Gebruik de échte logo’s

Als je Social Sharing Buttons wil gebruiken, kies dan voor de bestaande logo’s. Het klinkt misschien stom maar als mensen het logo niet herkennen van hun favoriete sociale medium, zullen ze het ook niet delen. Zorg er ook voor dat de logo’s van goede kwaliteit zijn, zo komt het betrouwbaar en professioneel over.

Tip 3: Plaats de buttons op een goed zichtbare plaats

Je kan dan misschien gekozen hebben voor de juiste buttons, maar als ze onvoldoende zichtbaar zijn voor de bezoekers van de site, is de kans ook klein dat ze effectief gebruikt zullen worden. De beste plaatsen zijn naast of boven het artikel. Een floating social sharing bar zorgt voor een nog grotere kans op Social Sharing. Deze bar zweeft als het ware over de pagina en schuift mee op wanneer een bezoeker naar boven of beneden scrolt.


social-sharing-bar

Bron: shareaholic.com

Tip 4: Hou rekening met jouw publiek

Heb je een zakelijk artikel geschreven? Is het bedoeld voor andere bedrijven en niet voor consumenten? Als je weet voor wie je artikel bestemd is, weet je ook welke buttons je moet gebruiken. Voor zakelijke artikelen is LinkedIn aanbevolen, maar ook Twitter, Youtube en Google+. Als je met aansprekende foto’s werkt, mag Instagram zeker niet ontbreken.

Naast het kiezen van de juiste buttons, moet je ook rekening houden met de interesses van de doelgroep. Mensen zullen andere artikels of posts delen om aan hun netwerk te laten zien waar ze mee bezig zijn. Op Facebook zullen mensen niet snel een zakelijk interessant artikel delen. Ze vinden het misschien wel interessant om te lezen, maar delen zullen ze niet onmiddellijk doen.

Tip 5: Post jouw artikel/blogpost op het ideale tijdstip

Als je wilt dat jouw artikel de meeste kans maakt om gedeeld te worden, kan je jouw artikel het best plaatsen tijdens piekuren. De uren voordat mensen naar het werk vertrekken (tussen 6u-8u) en als de mensen terug thuiskomen (vanaf 20u). Deze uren verschillen natuurlijk van website tot website. Je kan dan ook een mailtje sturen om aan te kondigen dat de nieuwe blogpost online staat.

Tip 6: promoot jouw artikel

Sociale druk is 1 van de meest doorslaggevende elementen om mensen iets te laten doen. Als mensen zien dat het artikel al eens gedeeld is, zullen ze dit sneller zelf doen. Je kan dit bereiken door jouw bericht/artikel te promoten en aan te duiden of deze artikelen al geliked zijn door andere mensen.

Tip 7: Leg op voorhand vast hoe jouw content gedeeld wordt

Sommige mensen twijfelen om een artikel te delen omdat er geen afbeelding of een bijhorende tekst voorzien is. Daarom is het belangrijk om deze al op voorhand aan te maken. Dit verlaagt dan de drempel voor de persoon in kwestie om het bericht te delen. Dit is een standaardtekst die automatisch verschijnt wanneer mensen de post willen delen. Ze kunnen deze tekst ook steeds aanpassen en naar hun eigen hand zetten.

Tip 8: Vraag om te delen

Sommige mensen die een artikel lezen en het goed vinden, denken er soms niet aan om het te delen. Op zo’n momenten is het belangrijk dat je ze een duwtje in de rug geeft en gewoonweg vraagt om het te delen. Door eenvoudig weg: ‘Deel deze post met jouw vrienden!’ te vermelden, weten ze dat ze een toegevoegde waarde hebben.

Werken met een wedstrijd om een post te delen, werkt ook altijd. Mensen krijgen graag en zijn bereid om er iets voor terug te doen, als dat hun kansen zou kunnen verhogen. Als je met een wedstrijd wil werken en ook vraagt aan de mensen om iets te delen, lees je best even de Facebook beleidsregels. Op die manier, kan je niet voor onverwachte problemen komen te staan.

Tip 9: Be positive!

Zoals eerder vermeld, voelen mensen zich bij een emotioneel artikel meer betrokken. Mensen lezen liever een positief dan een negatief artikel en zullen sneller geneigd zijn om een positief artikel te delen. Probeer dan ook aan elk artikel een positieve toets te geven.

Tip 10: Plaats een Call-to-action boven de Social Sharing Buttons

Nog een manier om mensen te laten klikken op de Social Sharing buttons is door tekst boven de logo’s te plaatsen. Deze tekst is dan bijvoorbeeld ‘Sharing is caring’ of ‘deel het met je vrienden’. Als mensen een call-to-action zien worden ze nog meer gemotiveerd om te doen.

Zoals ik al zei is sharing caring, als je vindt dat jouw vrienden/collega’s dit artikel moeten lezen, deel het dan via de Social Sharing Buttons!

Share :
Related Posts

Leave Your Comment