Waarom KMO’s Social Sharing nodig hebben: 10 tips voor optimalisering


Social media refers to interaction among people in which they create, share, and/or exchange information and ideas in virtual communities and networks

Social watte…? Social media is everywhere, jong of oud, iedereen kent toch minstens 1 social medium. Denk maar aan Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram,… Maar wat is de toegevoegde waarde voor jouw bedrijf? En wat is Social Sharing precies?

Social Media en jouw bedrijf

Het grootste voordeel aan aanwezig zijn op social media, is dat je de naamsbekendheid kan vergroten. Dit kan op je verschillende manieren doen, een eerste manier is door te adverteren. Een groot voordeel van adverteren op social media is dat je advertenties kan maken die worden getoond aan mensen die echt geïnteresseerd zijn.

Stel, je hebt een bedrijf in dieetvoeding. Jouw doelgroep bestaat dan uit mensen die gezonder willen leven of die willen afvallen. Met de advertising programma’s van de sociale media zijn deze mensen perfect te vinden!

word-of-mouth-300x212Verder kan de naamsbekendheid ook vergroot worden door de “natuurlijke” mond-tot-mondreclame. Deze is namelijk veel sneller en makkelijker te verspreiden dan offline. Denk maar aan een emotionele campagne, als mensen zich emotioneel aangetrokken voelen zullen ze de campagne/de post veel sneller delen.

Om mensen sneller en eenvoudiger berichten te laten delen, kan je met Social Sharing Buttons werken.

 

Bron: RACQUEL HERON

Wat zijn Social Share buttons?

Wat zijn Social Sharing buttons en hoe kan je deze in jouw onderneming toepassen? Hierboven hebben we het belang van Social media voor jouw bedrijf en het effect van de mond-tot-mondreclame nog even benadrukt. Social Buttons vereenvoudigen de Social Sharing d.m.v. de eenvoudige stappen dat je moet doen om iets te kunnen delen. Deze buttons kan je bijvoorbeeld plaatsen bij een interessante blog of artikel die je op je website hebt geplaatst.

Omdat woorden meer dan duizend woorden zeggen, geven we een visuele voorstelling van de Social Share buttons:
social-sharing-buttons

10 tips om meer social sharing via de buttons te realiseren

Tip 1: Plaats de social share buttons op de juiste pagina’s

Je hoeft zeker niet op alle pagina’s de buttons te integreren, mensen zullen op den duur de buttons niet meer zien omdat ze het al gewoon zijn. Daarom sommen we even de belangrijkste pagina’s op waar je zeker de buttons moet plaatsen. Een eerste belangrijke plaats is bij jouw e-mailcampagne. Plaats onderaan jouw mail (indien die met marketingdoeleinden is opgesteld) altijd social sharing buttons. Verder is het belangrijk om bij volgende specifieke content de buttons te plaatsen: Bij artikelen, bij video’s en bij e-books/rapporten.

Tip 2: Gebruik de échte logo’s

Als je Social Sharing Buttons wilt gebruiken, kies dan voor de bestaande logo’s. Het klinkt misschien stom maar als mensen het logo niet herkennen van hun favoriete sociale medium, zullen ze het ook niet delen. Zorg er ook voor dat de logo’s van goede kwaliteit zijn, zo komt het betrouwbaar over.

Tip 3: Plaats de buttons op een goed zichtbare plaats

Je kan dan misschien gekozen hebben voor de juiste buttons, maar als ze onvoldoende zichtbaar zijn voor het publiek, is de kans ook klein dat ze effectief zullen delen. De beste plaatsen zijn naast of boven het artikel. Een floating social sharing bar zorgt voor een nog grotere kans op Social Sharing. Deze bar zweeft als het ware over de pagina en schuift mee op wanneer een bezoeker naar boven of beneden scrolt.

social-share-bar

Bron: shareaholic.com

 

Tip 4: Hou rekening met jouw publiek

Heb je een zakelijk artikel geschreven? Is het bedoeld voor andere bedrijven en niet voor consumenten? Als je weet voor wie je artikel bestemd is, weet je ook welke buttons je moet gebruiken. Voor zakelijke artikelen is LinkedIn aanbevolen, maar ook Twitter, Youtube en Google+.

Tip 5: Post jouw artikel/blogpost op het ideale tijdstip

Als je wilt dat jouw artikel de meeste kans maakt om gedeeld te worden, kan je jouw artikel het best plaatsen tijdens piekuren. De uren voordat mensen naar het werk vertrekken (tussen 6u-8u) en als de mensen terug thuiskomen (vanaf 20u). Deze uren verschillen natuurlijk van website tot website.

Tip 6: promoot jouw artikel

Sociale druk is 1 van de meest doorslaggevende elementen om mensen iets te laten doen. Als mensen zien dat het artikel al eens gedeeld is, zullen ze dit sneller zelf doen. Je kan dit bereiken door jouw bericht/artikel te promoten en aan te duiden of deze artikelen al geliked zijn door andere mensen.

Tip 7: Leg op voorhand vast hoe jouw content gedeeld wordt

Sommige mensen twijfelen om een artikel te delen omdat er geen afbeelding of een bijhorende tekst voorzien is. Daarom is het belangrijk om deze al op voorhand aan te maken. Dit verlaagt dan de drempel voor de persoon in kwestie om het bericht te delen.

Tip 8: Vraag om te delen

Sommige mensen die een artikel lezen en het goed vinden, denken er soms niet aan om het te delen. Op zo’n momenten is het belangrijk dat je ze een duwtje in de rug geeft en gewoonweg vraagt om het te delen. Door eenvoudig weg: ‘Deel deze post met jouw vrienden!’ te vermelden, weten ze dat ze een toegevoegde waarde hebben.

Tip 9: Be positive!

Zoals eerder vermeld lezen voelen mensen zich bij een emotioneel artikel meer betrokken. Mensen lezen liever een positief dan een negatief artikel en zullen sneller geneigd zijn om een positief artikel te delen. Probeer dan ook aan elk artikel een positieve toets te geven.

Tip 10: Plaats tekst boven de Social Share Buttons

Nog een manier om mensen te laten klikken op de Share buttons is door tekst boven de logo’s te plaatsen. Deze tekst is dan bijvoorbeeld ‘Sharing is caring’ of ‘deel het met je vrienden’. Als mensen een call-to-action zien worden ze nog meer gemotiveerd om te doen.

Zoals ik al zei is sharing caring, als je vindt dat jouw vrienden/collega’s dit artikel moeten lezen, deel het dan via de share buttons!

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix