Waarom je geen Youtube-filmpje op Facebook moet zetten


Het was al geweten dat Facebook niet zo erg haar best doet wat het verspreiden van Youtube-filmpjes betreft. Niet omdat Facebook problemen heeft met de inhoud (weten zij veel), maar wel omdat Youtube van Google is en ze dus geen zin hebben om die laatste te helpen.
Facebook is wel fan van video, heel erg fan zelfs. Als je momenteel wil scoren op Facebook dan moet je resoluut gaan voor video! Je zal aangenaam verrast zijn door het aantal menen dat je er mee kan bereiken in vergelijking met ‘gewone’ posts met foto en tekst. Maar Facebook wil wel dat je video’s oplaadt op haar netwerk en niet zozeer externe spelers gebruikt.

Dus dat wisten we zelf wel al, maar soms krijg je de kans om een klein testje te doen en zo in de praktijk even te zien wat het verschil is.

Om te testen heb je een testomgeving nodig en dat doe je natuurlijk niet op accounts van klanten.  Zo beschikken we onder andere over een aantal pagina’s op Facebook die puur voor de fun zijn gebouwd maar die soms wel bepaalde inzichten geven.  Eentje er van is  ‘Eens Westvloamink, oltit Westvloamink‘. Deze pagina is niet met een commercieel doel gebouwd,  maar enkele dagen geleden kregen we toch van een bedrijf de vraag om of we een video wilden opnemen op de pagina.
De video ging over West-Vlaanderen, dus waarom niet.  Het was/is ook een leuk filmpje met Jean Blaute en Ray Cokes over bier uit West-Vlaanderen (genre tournee generale)

We zagen er wel meteen een mogelijkheid in om een testje te doen: wat zou nu het verschil zijn tussen een Youtube-filmpje  en de Facebook video qua bereik? Zelfde pagina, zelfde dag, wel wat andere uren. Heel wetenschappelijk was het dus allemaal niet, het was eerder ‘quick and dirty’.

Youtube video

We maakten eerst een post met de Youtube-video en lieten die een 3 uur lopen.
Resultaat: 1.639 personen bereikt (zonder enige vorm van advertising), niet slecht.

Zie hieronder.

youtube op Facebook

Facebook video

Oke, we halen die post er af en dan posten we het filmpje rechtstreeks op Facebook (heb je wel een Youtube-downloader voor nodig als je niet beschikt over de ‘bronfile’). Na 1 uur (dus 3x korter) behaalden we al 1.742 mensen! Dus al 6% meer bereik. We lieten uiteraard daarna het filmpje staan en na 3 uur haalden we maar liefst 3607 mensen! Dus dik meer dan het dubbele van de Youtube-versie!

Hieronder zie je nog even beide screens:

Facebook video

Facebook video

Het kleine testje bevestigde dus heel sterk wat we al wisten: plaats geen Youtube- filmpjes op Facebook, maar doe de moeite om ze apart op te laden en dus zo volop het maximale bereik te halen!

Adverteren met video

Wat we natuurlijk niet hebben getest is wat het verschil zou zijn indien we ook een advertentie zouden maken met dit filmpje.   Zou het Facebookfilmpje dan ook zoveel meer mensen bereiken voor eenzelfde budget?  Mocht er iemand een campagne willen draaien en we mogen beide testen…  graag!

ps:  Ondertussen zit het filmpje al ongeveer aan 8.000 bereikte mensen (nog steeds zonder advertising)

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix