Foursquare is een social mediaplatform dat vóór mei 2014 bedoeld was als check-in dienst. Mensen konden zich inchecken en laten weten aan mensen waar ze zich bevonden. Als ze in een bepaalde periode vaak naar dezelfde plaats gingen, konden ze burgemeester worden. Verder werd er ook gewerkt met een ranglijst van jou en jouw actieve vrienden.

the-foursquare-blog

Bron: The Foursquare blog

Foursquare versus Swarm

Zoals vermeld in de vorige alinea, is sinds mei 2014 het platform helemaal veranderd. Er is namelijk een dochterbedrijf bijgekomen, “Swarm” die de vroegere versie van Foursquare heeft overgenomen. Swarm zorgt dus nog steeds voor het check-in gedeelte en de ranglijst van jouw vrienden, terwijl Foursquare dieper ingaat op de plaatsen. Je kan hier nu recensies schrijven en restaurants/bars aanbevelen aan jouw vrienden.

Wat maakt Foursquare zo interessant?

Het grote voordeel van dit social mediaplatform is het feit dat mensen gratis reclame voor jou kunnen maken. Aan de hand van recensies kunnen ze andere mensen overtuigen om naar jouw bar/restaurant te komen. Natuurlijk kunnen er ook negatieve reacties zijn. Deze reacties zijn er dan om uit te leren en om mensen te helpen om terug een positief beeld te hebben over jouw zaak.
Mond-tot-mondreclame is nog steeds eens van de meest effectieve manieren van reclame. Als 1 van jouw vrienden je een tip geeft om naar die specifieke bar te gaan, zal je dit veel sneller overwegen.

Klik hier om naar het overzicht te gaan van alle begrippen