Eyetracking is een soort van onderzoeksmethode waarbij men met behulp van speciale apparatuur precies kan meten hoe lang iemand iemand specifieke onderdelen van een site bekijkt. Deze persoon moet dan bepaalde handelingen uitvoeren op een meestal onbekende website. Eyetracking wordt toegepast om een duidelijker beeld te krijgen over de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Met deze resultaten kunnen ze de website optimaliseren en testen of een nieuwe lay-out wel voldoende gebruiksvriendelijk is.
Naast het feit dat het gebruikt wordt voor de optimalisatie van de website, kan het ook worden gebruikt om de effectiviteit van advertenties te bepalen. Heeft de persoon de advertentie gezien? Spreekt het aan? Is het voldoende leesbaar? Op deze vragen krijgt men een antwoord en kan men de advertentie bijsturen waar nodig.

Heatmaps bij Eyetracking

Door aan Eyetracking te doen, verkrijgen we heatmaps. Heatmaps zijn afbeeldingen waar vaak de kleuren groen, geel, rood en oranje zijn op te vinden. Deze kleuren verwijzen naar de zones waar er aandacht aan werd besteed. Hoe donkerder de kleur, hoe meer aandacht.

google_page_eyetracking

Bron: Hubspot
Klik hier om naar het overzicht te gaan van alle begrippen