Eenvoudig gezegd is Acquisitie een poging om mensen iets te laten kopen of te laten doen.  Je zal dus als bedrijf (nieuwe) klanten verwerven of nieuwe opdrachten verkrijgen.

Acquisitie kan verder onderscheiden worden in twee categorieën: warme en koude acquisitie. Bij warme acquisitie zal je jouw (andere) diensten aanbieden aan jouw huidige klanten. Bij koude acquisitie zal je potentiële klanten benaderen.

Verschillende manieren om te acquireren

Acquireren kan je op verschillende manieren doen. Een eerste manier is om acquisitie te plegen via Social Media. Een actieve rol spelen op de Social Media is hierbij van groot belang. Een account aanmaken alleen is onvoldoende,  je moet er tijd blijven insteken om effectief te blijven. Een groot voordeel aan Social Media is dat je perfect kan bepalen welke specifieke doelgroep je wil bereiken, op welk tijdstip en op welke locatie(s).

Een volgende manier is om te acquireren aan de hand van E-mailmarketing. Hierbij kan je op regelmatige basis nieuwsbrieven versturen om de klanten te informeren en om hen uiteindelijk aan te zetten tot een bepaalde actie aan de hand van een call to action.

Mensen kunnen ook echt op zoek zijn naar een product of dienstverlening. Hierbij is jouw website van groot belang. Deze moet up-to-date zijn met een professionele uitstraling. Niet enkel de lay-out en inhoud van de website zijn van groot belang, maar ook de weg naar jouw website. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is hierbij cruciaal, hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat mensen je website zullen bezoeken.

 

Klik hier om naar het overzicht te gaan van alle begrippen