Nofollow is een html-attribuut die aan websites wordt toegevoegd om ervoor te zorgen dat hun link niet meer opgenomen in de algoritmen van Google. Deze algoritmen zorgen voor de plaats van een website in de Google ranking.

Op welke momenten gebruik je nofollow?

Er zijn 3 situaties waarbij je een nofollow kan gebruiken

Onbetrouwbare inhoud

Stel je beheert een website met een blog waar je dagelijks op post, dan kan het zijn dat mensen een link naar hun eigen pagina als reactie zetten. Vaak zijn deze reacties spam en als dit te vaak gebeurt en je dit als storend ervaart, kan je gebruiken van nofollow.
Op die manier zal Google geen belang meer hechten aan deze pagina’s en dus ook niet meer volgen. Dit is dan ook voor jou het geval als jij ergens op reageert met een link naar jouw pagina

Betaalde links

Als er iets is waar Google niet tegen kan, is het iets dat de zoekmachine oplicht. Links tegen betaling zijn hiervan een voorbeeld. Als er dan toch met betaalde links wordt gewerkt, moet er het woord ‘advertentie’ worden vermeld.

Werken met een goede informatiestructuur

Bij de vraag of een bepaalde link al dan niet gevolgd moet worden, moet er eerst nagedacht worden over de kwaliteit van de informatiestructuur. Deze structuur bestaat uit een logische navigatie, kwaliteitsvolle URL’s, enz. Een goede informatiestructuur werkt namelijk veel effectiever dan enkel het bepalen van links die niet gevolgd moeten worden.

 

Klik hier om naar het overzicht te gaan van alle begrippen