Opt-out is een online marketing term die we kunnen situeren binnen e-mailmarketing. Het gaat om de mogelijkheid die je moet geven aan ingeschrevenen van je mailinglist om zich uit te schrijven.

 

Een opt-out is volgens de spamwetgeving verplicht om op te nemen in je mailings. In praktijk gaat het meestal om een link in de footer van je nieuwsbrief, waar ingeschrevenen op kunnen klikken. Vervolgens worden ze doorgestuurd naar een pagina waar ze zich kunnen uitschrijven van de mailinglist. Zorg dat de opt-out niet ergens verstopt staat of helemaal niet aanwezig is in de mails die je stuurt, dit is namelijk ethisch niet verantwoord. 

Op deze pagina om zich uit te schrijven, kan het interessant zijn om ook een kleine enquête te zetten om zo te kunnen leren waarom mensen zich uitschrijven. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat er te veel mails gestuurd worden, of de mails niet gaan over een onderwerp dat aansluit bij je bedrijf. Misschien is er wel iets aan de lay-out van je nieuwsbrief dat mensen niet aanspreekt? Uit deze antwoorden kan je heel wat leren om zo je nieuwsbrief en e-mailmarketing nog te verbeteren. 

 

Vergeet echter niet dat personen ook toestemming moeten geven om voor je ze in je mailinglist kan opnemen. Dit noemen we opt-in, je kan er meer over lezen in ons artikel over opt-in.

 

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix