Opt-in is een term die we kunnen situeren binnen e-mailmarketing. Het gaat om de toestemming die een persoon geeft om ingeschreven te zijn op je nieuwsbrief. Volgens de spamwetgeving moet je altijd toestemming vragen voor je iemand op je mailinglist zet.

 

Er zijn twee mogelijkheden op vlak van opt-in, namelijk de enkele of de dubbele opt-in. Bij enkele opt-in vraag je eenmalig toestemming. Dit kan bijvoorbeeld door een formulier op je website te zetten om je in te schrijven op de nieuwsbrief. Eens iemand dit gedaan heeft, zet je deze op je mailinglist en kan je deze persoon nieuwsbrieven en mails sturen.

De dubbele opt-in vraagt echter twee keer toestemming . Dit is de beste en meest ethische manier om toestemming te vragen. Ook hier kunnen mensen zich inschrijven aan de hand van een formulier op de website. Na dit in de vullen krijgen ze nog een bevestigingsmail. Als ze deze bevestigen, worden ze opgenomen in je mailinglist. Deze manier voorkomt misbruik, zoals iemand die zich inschrijft op de nieuwsbrief met het e-mailadres van een ander persoon of met een onbestaand e-mailadres.

 

Naast toestemming te geven om opgenomen te worden op de mailinglist, ben je ook verplicht om hen de optie te geven zich makkelijk uit te schrijven. Lees in een ander artikel verder over de opt-out.

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix