De click through ratio (CTR) is een cijfer dat vaak gebruikt wordt om een online marketing campagne te analyseren. Het gaat hier om het aantal clicks er gehaald werden per vertoning en wordt in een percentage uitgedrukt. Het is een cijfer dat zowel gebruikt wordt bij online advertenties, zoals bijvoorbeeld op Google, als bij e-mailmarketing.

Afbeeldingsresultaat voor click through ratio

Click through ratio als indicator van je advertentie

Als een advertentie op Google bijvoorbeeld 100 keer getoond werd en er werden tien klikken geregistreerd, dan is de click through ratio  10%. Het kan een indicator zijn of je advertentie wervend en relevant genoeg is om mensen te overtuigen erop te klikken. Daarom is het in online marketing campagnes vaak slim om verschillende advertenties uit te testen en vervolgens in te zetten op diegene met het hoogste click through ratio. Op den duur leer je zo steeds meer over welke advertenties het goed doen bij je doelpubliek en welke niet. Ook kan het verschillen van medium tot medium wat werkt. Wat bijvoorbeeld op Google werkt, kan het helemaal niet goed doen op Facebook en omgekeerd. 

Klik hier om naar het overzicht te gaan van alle begrippen