De bounce rate is een term die vaak gebruikt wordt in de analyse het webverkeer van een site en wordt soms ook de exit rate genoemd. De bounce rate is het percentage van bezoekers dat de website verlaat na het bezoeken van één webpagina, in plaats van verder te klikken naar een andere pagina of een andere actie te ondernemen.

Interpretatie bounce rate

 

De bounce rate wordt in een percentage uitgedrukt. Concreet betekent dit als de bounce rate 100% is, alle bezoekers die op de site komen, deze weer verlaten na het zien van één pagina. Een bounce rate van 0% betekent dan dat alle bezoekers die op de site komen meer dan één pagina bekijken.

 

In de praktijk komen zo’n extremen niet voor, maar kunnen we wel spreken van lage en hoge bounce rates. Een bounce rate kan een indicator zijn voor de effectiviteit van een landingspagina. Een laag percentages duidt op een goede pagina, die de lezer kan overtuigen een volgende pagina aan te klikken of een actie te ondernemen. Een hoge bounce rate kan eerder wijzen op een pagina die er niet in slaagt om de bezoeker te overtuigen verder te klikken.

 

Waarom bouncen bezoekers?

 

Het type website of pagina heeft een invloed op de bounce rate. Bij websites die slechts uit één pagina bestaan, zal er per definitie een hoge bounce rate zijn, omdat de bezoeker niet verder kan lezen dan de ene pagina. Een blog kan vaak ook een hogere bounce rate hebben, omdat mensen telkens het nieuwste artikel lezen en vervolgens wegklikken omdat ze het eerdere artikel al gelezen hebben.

Andere veel voorkomende redenen waarom bezoekers het na één pagina voor bekeken houden zijn onder meer technische aspecten van de site, de lay-out en de pagina inhoud.

 

Wanneer je website erg traag werkt, zullen bezoekers snel weg klikken. Ook als afbeeldingen langzaam of niet ingeladen worden, kan dit een punt zijn waarom bezoekers afhaken. Een technisch goed functionerende website is dus erg belangrijk om mensen op je landingspagina te houden.

 

Ook de lay-out kan een belangrijke rol spelen. Bezoekers zullen meer tijd spenderen op een aantrekkelijk uitziende pagina. De keuze voor lettertypes en kleuren waardoor de tekst vlot te lezen valt is een ander punt dat mee speelt in de beslissing of bezoekers al dan niet blijven op de site.

 

De inhoud van een webpagina moet stroken met de verwachting van de bezoeker. Wanneer iemand in Google op een advertentie klikt voor een bepaald product of service, maar deze niet op de landingspagina terugvindt, zal deze bezoeker sneller afhaken. Zorg zeker dat de advertentietekst zo goed mogelijk overeenstemt met de inhoud van de landingspagina.

 

Meer online marketing termen in Online Marketing van A-Z

 

 

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix