Wat is  zoekmachineoptimalisatie, of in het Engels: search engine optimization (SEO), is het optimaliseren van een website om zo een betere positie in de zoekresultaten te bekomen. Zo rangschikt Google volgens een bepaald algoritme de zoekresultaten naar relevantie. Hierbij spelen tientallen, zo niet honderden, factoren een rol, maar deze zijn niet allemaal gekend bij het publiek. Toch kan je heel wat doen om ervoor te zorgen dat je goed scoort in zoekmachines.

 

Wat is zoekmachineoptimalisatie en hoe doe je dit?

 

Zoals eerder aangehaald, beïnvloeden vele verschillende factoren je positie in de zoekresultaten. We kunnen ze in vier onderdelen opsplitsen: externe factoren, interne technische, interne op de pagina en gebruikservaring.

 

Onder externe factoren rekenen we voornamelijk andere websites die linken naar jouw site of pagina. Daarbij geldt dat hoe belangrijker ze zijn in hun domein, dus hoe meer autoriteit ze hebben, hoe waardevoller het is als ze linken naar jouw site. In ons blogartikel over linkbuilding leer je hier meer over.

 

Intern zien we zowel technische factoren als factoren die zich meer richten op de inhoud van de pagina zelf. Technische factoren op je website zelf kunnen ook een invloed hebben op je positie, zoals de snelheid waarmee je website laadt. Qua inhoud van de pagina zelf zijn er heel wat elementen die je kan optimaliseren om te scoren op een bepaald zoekwoord, zoals het juiste gebruik van het zoekwoord in de tekst en titels, het toevoegen van de metadata en het optimaliseren van de foto’s. Ook intern linken is erg belangrijk.

 

Tot slot is gebruikservaring een factor, maar het heeft op zich geen directe invloed op je positie. Zo is een mooie lay-out en duidelijke structuur in je website interessant om gebruikers langer op de pagina te houden en hen overzichtelijk de informatie aan te bieden waar ze naar op zoek zijn. De lay-out en structuur zelf heeft geen invloed op je zoekpositie, maar enkele cijfers die hiermee te maken hebben wel. Zo meet Google het ‘pogosticking’, namelijk als iemand klikt op jouw site in de zoekresultaten om vervolgens direct terug te keren en op een ander resultaat te klikken. Hieruit leidt Google af dat de gebruiker niet gevonden heeft waar hij/zij naar op zoek was.

 

Wat is zoekmachineoptimalisatie  en waarom is het belangrijk voor je bedrijf?

 

1. Gevonden worden door klanten
2. Het is kostenbesparend
3. Meer dan enkel tekst

 

Op onze dienstenpagina van zoekmachineoptimalisatie lees je uitgebreider over waarom het net zo interessant kan zijn voor je bedrijf om er op in te zetten.

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix