Een advertentieveiling of realtime bidding is een veiling die online plaatsvindt om te bepalen wie er de beste plaatsen krijgt met hun advertentie. Dit is niet de enige factor die bepaalt welke positie je advertentie zal hebben, er wordt namelijk ook rekening gehouden met de kwaliteit van de advertentie. Advertentieveiling komt vaak voor bij zoekmachines.

Hoe verloopt een advertentieveiling?

Wanneer mensen willen meedoen aan een advertentieveiling, kunnen ze een bod ingeven. Dit bod is voor hen het hoogste bedrag dat ze bereid zijn om te betalen voor een klik op hun advertentie of impressie. Dit bod wordt ook wel Max CPC/CPA/CPM genoemd.

Ondanks de grote of kleine biedingen van je tegenstanders, zal je nooit meer betalen dan je hebt opgegeven als bod. Als jouw advertentie natuurlijk even sterk is als dat van jouw concurrent en hij/zij biedt hoger, dan ben je jouw hogere plaats kwijt.

Een advertentieveiling bij Google

Bij verschillende advertentieveiling websites, betaal je niet vaak het effectieve bod dat je hebt aangegeven. Om een duidelijk voorbeeld te geven, leggen we advertentieveilingen bij Google uit. Eerst en vooral is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen een advertentieblok met 1 advertentie en een advertentiebloknmet twee advertenties.

Advertentieblok met 1 advertentie

In dit voorbeeld gaat het om een advertentieblok waar slechts 1 advertentie kan worden weergegeven. In deze situatie zal de adverteerder winnen die het hoogste bod heeft op basis van de max CPC en de kwaliteitsscore. Het bedrag die de hoogste bieder zal betalen is €0,01 hoger dan de eerst achterliggende concurrent.

Door het feit dat er slechts 1 advertentie kan worden weergegeven worden alle klikken van de hoogste bieder als incrementele klikken gezien. Dit in vergelijking met het aantal klikken dat hij/zij ontvangen zou hebben bij een lagere positie.

Advertentieblok met 2 advertenties

Bij een advertentieblok met 2 advertenties wordt gekeken naar de (verwachte) CTR of Click-through-rate. Om dit duidelijk te kunnen illustreren maken we gebruik van onderstaande gegevens.

Adverteerder: Alice                 CPC-bod: €5              Kwaliteitsscore: 10               Advertentie weergeven                    Relatieve CTR van positie: 3,0
Adverteerder: Bob                   CPC-bod: €3              Kwaliteitsscore 10                Advertentie weergeven                    Relatieve CTR van positie: 1,0
Adverteerder: Sonja                CPC-bod: €1              Kwaliteitsscore: 10              Advertentie niet weergeven           Relatieve CTR van positie: /

Bob zal in de bovenstaande situatie €1,01 CPC betalen, dezelfde situatie dus als in het vorige voorbeeld. De werkelijke CPC van Alice hangt af van de incrementele klikken die ze zal genereren en van de werkelijke CPC van Bob. Volgens de relatieve CTR, zal Alice 3x meer klikken ontvangen dan Bob dankzij haar hoge positie, daarom wordt 2/3de van haar klikken als incrementele klikken gezien.

De berekening van de werkelijke CPC gaat als volgt: €1,01 * ⅓ (dit is het eerste derde deel van haar incrementele klikken) + €3,01 * ⅔ = €2,34

Klik hier om naar het overzicht te gaan van alle begrippen