Een metatag is extra beschrijvende informatie die aan een website wordt toegevoegd, maar niet zichtbaar is voor de gebruiker van de site. Deze beschrijvende informatie is in de vorm van een html-code. Metatags worden voornamelijk gebruikt door zoekmachines. Bij Google wordt bijvoorbeeld een metatag (meta-description) gebruikt als korte beschrijving van de pagina/website. Dit kan als voordeel hebben dat mensen zich aangesproken voelen door jouw tekst en je hierdoor opvalt tussen de andere resultaten.

metatags

Bron: Seowebontwerp

Metatag en SEO

Er zijn 4 metatags die gebruikt kunnen worden bij SEO.

De Titletag

De eerste metatag die enorm belangrijk is, is de Titletag. In deze titletag is het belangrijk dat je jouw meest belangrijkste keyword, vooraan in deze titel plaatst. Deze titel moet uniek zijn en mag maximum 65 karakters lang zijn.

Meta Description

Meta Description heeft geen invloed op de positie binnen de Google zoekresultaten. MAAR dit neemt daarom het belang niet weg. Meta Description is belangrijk omdat het mensen kan overtuigen om op jouw link te klikken. Als je jouw keyword hierin vermeldt, wordt deze in het vet weergeven en valt jouw link nog meer op.

Meta Robots tag

De Meta Robots tag geef je aan, wat een zoekmachine wel en niet mag doen. Dit kan dan bijvoorbeeld gaan van linken volgen tot de zoekmachine wel/niet in de index hebben. Dit kan je dus allemaal bepalen aan de hand van Robot tags.

Canonical tag (URL)

Deze tag is niet echt een metatag, maar toch kan hij bij deze andere tags worden gezet. De Canonical tag wordt gebruikt om duplicate content te voorkomen. Er is sprake van duplicate content wanneer er op verschillende pagina’s dezelfde inhoud wordt gebruikt. Als Google ziet dat meerdere URL’s soortgelijke info bevatten, krijg je een lagere positie in de Google ranking.

Klik hier om naar het overzicht te gaan van alle begrippen