We zitten in 2017, het meest digitale tijdperk is al een tijdje aan de gang. Mensen zoeken online en het is belangrijk dat je erop aanwezig bent, MAAR niet zonder online marketing plan.

Een online marketing plan kan je zien als een strijdplan. Het internet is immens en al jouw klanten maken er gebruik van. Met een online marketing plan zorg je er voor dat je niet lukraak schiet met online campagnes en kan je gericht communiceren naar de juiste mensen. Naast het bereiken van de juiste doelgroep, zorgt een online marketing plan er voor dat je met een regelmaat communiceert. Ook online is reclame voeren vooral een kwestie van herhalen!

Een online marketing plan is dus slim inzetten van de schaarse middelen. Geen enkel succes werd behaald door maar ‘iets te doen’. Het is veel slimmer om stil te staan bij de huidige toestand (toestand A), het doel van wat je zou willen (toestand B) en hoe je van A naar B kan gaan.

Op deze pagina willen we kort uiteen zetten hoe wij een online marketing plan zien en hoe we klanten hiermee kunnen helpen.

Onderdelen van een online marketing plan

Budget

Een online marketing plan betekent dat je zal communiceren en campagnes voeren op het internet. Voor bepaalde zaken heb je vooral creativiteit nodig en geen mediabudget (bv. een Facebook post zonder adverteren), voor andere zaken moet je wel rekenen op uren werk en een budget om mensen te bereiken (bv. Google Adwords)

Het is belangrijk dat je weet welk budget je ter beschikking hebt om te starten. Stel dat jouw zaak (mede door dit plan) snel groeit, dan kan je misschien je budget aanpassen. Maar initieel moet je steeds jouw ‘jetons’ tellen om te weten waar je ze zal kunnen inzetten.

een online marketing plan is alle jetons benutten en juist inzetten, gelukkig niet om te gokken

Je kan zeker met een beperkt budget ook leuke en succesvolle dingen doen, maar dan heb je des te meer nood aan een plan om alles efficiënt in te zetten.

Doel

Wat wil je bereiken met je plan? Is het de bedoeling dat mensen jouw zaak beter leren kennen (branding)? Ben je een beginnende zaak of een zaak met een gevestigde naam? Misschien kennen klanten jouw voor dienst X, maar doe je sinds kort ook dienst Y? Of misschien heb je een extra kantoor of winkel opgestart in een andere regio? Of wil je gewoon droogweg meer leads of sales, los van je naamsbekendheid?

Kortom er zijn veel verschillende redenen of doelen te bepalen. Het is van belang om dat even duidelijk te stellen in het plan, dan pas kunnen we de volgende stappen goed uitvoeren.

Doelgroep bepalen

Dit is een heel belangrijke stap, indien je hier te vaag blijft dan riskeer je al meteen budget te verbranden zonder resultaat. Hier moet je vooral veel vragen stellen. Wie wil je bereiken? Wie zijn je huidige klanten? Wie zou je nog als klant willen? Leeftijd? Regio? Welk geslacht? Surfgedrag? Verschillende netwerken laten verschillende targeting toe, hou hier al rekening mee.

Targets

Doelen zijn belangrijk om al grote keuzes te maken, maar nog te vaag om effectief mee te werken. Targets of doelstellingen moeten steeds voldoen aan het SMART principe.
Specifiek, Heb je de doelstelling duidelijk omschreven? Is het niet te vaag?
Meetbaar, kan je exact meten of jouw doel is bereikt? Maak gebruik van concrete cijfers dat je wil bereiken.
Acceptabel, het doel moet niet enkel voor jou, maar ook voor anderen acceptabel zijn.
Realistisch, is jouw doel haalbaar? Zie je het niet te groot voor wat je aankan?
Tijdsgebonden, op welke termijn wil je jouw doelen realiseren? Tegen wanneer wil je wat bereikt hebben?

Hieronder enkele voorbeelden van doelstellingen die SMART zijn:

  • Tegen het einde van het jaar 20% meer nieuwsbriefabonnees dan nu.
  • De verkoop per klant verhogen met 10% binnen de 3 weken
  • 5% van verkoop via een nieuwe markt of in een andere regio in de zomerperiode.
  • 20 verkopen doen van nieuw product per kwartaal

Je merkt het, wat ook je targets zijn… Ze zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden en je kan opvolgen of alles volgens plan loopt. Door doelen te stellen kan je ook al meteen meten wat het behalen van een target je kan kosten (budget).

Strategie : Kanalen en optimalisaties

Voor je nadenkt over de kanalen die je wil inzetten, moet je eerst jouw propositie kiezen. Welke boodschap wil je overbrengen? Hoe onderscheid je jouw van jouw concurrent? Wat beloof je de klant en welke waarden wil je overbrengen? Nadat je jouw propositie hebt gekozen, kan je nadenken over strategie. Wil je enkel technische productinformatie geven of zal je de voordelen benadrukken? Of doe je een mix van de twee?

Dan zijn we gekomen aan één van de belangrijkste delen van het online marketing plan, de kanalen. De meest gekende zijn uiteraard Google en Facebook, maar het is interessant om alle kanalen even te bekijken en kort te evalueren als potentieel (verkoops)kanaal. In de praktijk wordt er vaak gestart met een mix van kanalen, na enige tijd kan je dan bijsturen en meer focussen op de kanalen die het beste rendement brengen.

Dat bijsturen is namelijk heel belangrijk, na verloop van tijd kan je pas besluiten of je het juiste kanaal hebt gekozen, voor het juiste budget. Een online marketing plan is een continu proces en moet steeds aangepast worden afhankelijk van de omstandigheden.

online marketing plan

Dit is het strategische luik van het plan. Met welke (beperkte) middelen kunnen we de eerder bepaalde targets bepalen?

Optimalisaties zijn verbeteringen aan een website of aan campagnes. Het kan heel interessant zijn om de huidige site onder de loep te nemen en via bv. Google analytics en/of andere tools te bekijken wat bezoekers op de website doen en vooral niet doen.

Vergelijk het met een fysieke winkel. Je kan er voor zorgen dat mensen naar jouw winkel komen (campagnes / kanalen), maar die bezoekers moeten dan ook in de winkel jouw producten vinden en kopen.

Een gouden tip: Sommige acties kosten geen geld, maar nemen veel tijd in beslag. Het is dan ook belangrijk dat je dit in je achterhoofd houdt, Time is money.

Creatieve uitwerking: tijd voor acties

In deze stap werken we heel concreet uit wat we gaan doen. Welke acties gaan we ondernemen, welke beelden gaan we gebruiken? Is er een verhaal? Periodieke campagnes? Opvolging?

Dit kan je in het online marketing plan beter al vrij concreet uitwerken. Anders heb je eerder een theoretische oefening, bij PubliLab willen we dat een plan echt een handleiding is waar je alles kan in vinden om voor een bepaalde periode (bv. jaar) online marketing acties te voeren.

Roadmap / kalender

Als sluitstuk van een online marketing plan maak je een roadmap. Hier plaats je alle te ondernemen acties op een tijdslijn. Voordeel hiervan is dat je ten eerste nog een ‘reality check’ kan doen, maar dat er ook geen zaken worden vergeten.

online marketing kalender

Bij het ontbreken van een roadmap worden al snel stappen vergeten of zaken uitgesteld. Een roadmap of kalender is dan ook het sluitstuk van een online marketing plan.

Het internet is vooral niet statisch

Het internet van 2017 is niet meer dat van 2012 of zelfs 2015. Bijna dagelijks veranderen er zaken die invloed kunnen hebben op jouw campagnes (in positieve of negatieve zin). Zoals hierboven al is aangehaald, moet je dus in een online marketing plan rekening houden met veranderingen.

Dit betekent dus dat je op regelmatige basis jouw kanalen, budgetten en doelstellingen zal moeten nakijken. De doelgroepen zullen waarschijnlijk niet zo snel veranderen.
Op het vlak van acties zal je dit zeker moeten doen op een jaar tijd.

Maar beschouw dit niet als vervelend of een reden om er niet aan te beginnen! Hou hier rekening mee en anticipeer sneller dan jouw concurrent! Dit geeft je een (tijdelijk) voordeel! Innovatie is hét centrale woord van de online wereld. Wanneer je niet snel genoeg innoveert, is jouw concurrent je al een stapje voor.

Evaluatie & controle

Het is van belang dat je in de roadmap momenten inplant waar je even in de cijfers duikt. Periodiek zal je dus even moeten evalueren. Waarom is dit van belang?

Misschien is er een campagne die ondermaats presteert? Dan kunnen we bekijken waar het probleem zit en hopelijk bijsturen? Of we kunnen dit budget spenderen aan een campagne die wel goed draait?

Het is uiteraard van belang dat je kort op de bal speelt. Vanaf het moment dat je voldoende data hebt om conclusies te nemen, is zo’n evaluatie nodig.

Tot slot

Wij van PubliLab vinden het fantastisch om online marketing plannen te maken voor onze klanten. Dit omdat het een creatieve oefening is die er voor zorgt dat de middelen juist worden ingezet en we kunnen meten en bijsturen.

Indien je denkt dat je zelf zo’n plan kan gebruiken voor jouw bedrijf, aarzel dan niet om ons te contacteren. Het is een (beperkte) investering die zichzelf snel terugverdiend.

 

Vind je weg naar ons Online Marketing Bureau in Gent!

WE BIEDEN JOU EEN UUR GRATIS ADVIES! >>>

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix