Google is niet enkel het Google Search Netwerk (google.be, google.com,…), naast de zoekmachine heeft Google ook een netwerk uitgebouwd van websites waarop ze ruimte heeft om te adverteren. Dit netwerk staat ter beschikking van de Google Adwords gebruiker en kreeg sinds enige tijd de naam Google Display Network.

Waarom adverteren op het Google Display Netwerk?

google-display

Een van de voordelen is natuurlijk dat je mensen die naast Google ook andere sites bezoeken en om daar informatie te zoeken. De advertenties van Google in dit netwerk zijn ook gelinkt aan de inhoud van de pagina of het type website. Indien je dus adverteert voor reizen dan kan je die plaatsen op website die over reizen gaan, midden de doelgroep dus. Je kan ook targetten op mensen die intereses hebben in reizen of die zelfs heel recent op zoek leken te zijn naar reizen! Heel interessant dus.

In het Google Display Netwerk kan je ook adverteren met banners, dit in tegenstelling tot het zoeknetwerk waar je enkel met tekstadvertenties terecht kan. Indien je dus iets visueel wil voorstellen dan kan je hier zeker terecht.

Het adverteren op het Google Display Netwerk is vaak een stuk goedkoper dan op het zoeknetwerk. Dit omdat het biedelement minder speelt en prijzen dus automatisch lager liggen. Je kan het dus zeker bekijken als een goedkopere aanvulling en bijhouden of het effectief leidt naar kwalitatieve bezoekers.

Remarketing!

Een van de specifieke zaken die mogelijk zijn bij het adverteren op het Google Display Netwerk is remarketing. Dit komt er op neer dat bezoekers die jouw website hebben bezocht nadien jouw advertenties te zien krijgen als ze site bezoeken die zijn opgenomen in het Google netwerk.
Dit werkt via een pixel /cookie die er voor zorgt dat de bezoeker kan gevolgd worden.
Remarketing werkt heel goed voor de meeste campagnes en zorgt voor extra (en vaak goedkopere) conversies / sales. Dus zeker de moeite om te testen.