Online adverteren voor een opendeurdag


Een opendeurdag is voor elke onderneming een belangrijk moment. Vaak is het het jaarlijks terugkerend gebeuren waar je als ondernemer mee wil scoren en is het een belangrijk deel van je jaaromzet. Een opendeurdag kan naar aanleiding zijn van een nieuw product of dienst (bv. nieuwe automodel) of omdat de zaak opnieuw is ingericht (nieuwe toonzaal of serviceruimte). Maar het kan evengoed een opruiming zijn van de stock of een uitverkoop (bijvoorbeeld wegens verbouwingen),…

Wat ook de benaming en het doel is, adverteren voor een dergelijk evenement is steeds nodig want mensen komen niet zomaar naar jouw zaak.

Daarom is de juiste keuze voor het adverteren voor een opendeurdag van groot belang. Hoe maak je kenbaar aan (potentiële) klanten dat ze die dag of dagen bij jouw moeten zijn? Hoe krijg je mensen zover dat ze hun schaarse vrije tijd opofferen hiervoor? In deze blogpost gaan we dieper in over de voordelen van online adverteren voor een opendeurdag. We kijken naar de aandachtspunten en sterktes. Maar evengoed naar de valkuilen en vergelijken met de traditionele manier van adverteren zoals we het altijd deden.

Traditioneel adverteren voor een opendeurdag

Opendeurdagen zijn er al veel langer dan het internet, dus vroeger werd er ook al flink geadverteerd voor een dergelijk evenement en dan niet online. Wat kon er allemaal voor de uitvinding van het internet en is nu misschien ook nog interessant?

Adverteren in een lokale krant of ‘reclameblaadje’.

We kennen ze allemaal, de lokale blaadjes (vaak wekelijks) boordevol kleurrijke advertenties van lokale ondernemers of ketens die lokaal willen adverteren. Vaak hadden of hebben ze namen als ‘De Klok’, Huis aan Huis,…

gratis pers

Ondanks het internet zijn deze publicaties nog steeds aanwezig. Ongetwijfeld zijn voor velen de gouden jaren voorbij, maar er is nog steeds een publiek dat graag wekelijks eens bladert door het lokale nieuws met daarbij de advertenties. Vooral het oudere publiek die de krantjes al jaren leest zorgen er voor dat dit medium nog van belang is. Of richt jij je met je zaak vooral op jongeren of jongere mensen? Dan moet je die krantjes misschien gewoon (durven) overslaan?

Voordelen:
grote ruimte beschikbaar (indien voldoende budget)
koppeling aan een lokaal en gekend medium

Nadelen:
vaak grotere kost (ontwerp, verspreiding,…)
advertentie staat tussen de vele andere advertenties

Lokaal verdelen van Flyers

Flyers zijn ook een manier om lokaal een opendeurdag te promoten, en volgens ons zelfs een vrij effectieve. Grote voordeel is uiteraard dat je iets tastbaars hebt om af te geven.

Naast het tastbare is er de mogelijkheid (als je het een beetje slim speelt) om te vermijden dat je samen met andere reclame in de bus valt. Kies een dag waarop er geen reclame is! Nadeel hier is dat je ontwerpkosten hebt, drukkosten en dat je voor verdeling moet zorgen. Dat laatste kan misschien door je kinderen of neefjes, maar je mag het werk toch niet onderschatten.

Voordelen:
grote ruimte beschikbaar (bv. beide kanten op een A5-flyer)
rechtstreeks in de brievenbus bij mensen

Nadelen:
Ontwerpkost indien professioneel gemaakt
Drukkosten
Verdeelkost of grote tijdsinvestering

Promotie aan de zaak

Uiteraard mag je niet vergeten om aan de zaak zelf ook promotie te voeren. Een groot spandoek dat ruim op tijd zichtbaar is, kan een groot verschil maken!

Voordelen:
Lage kost, enkel spandoek.
Geen tijdsinvestering

Nadelen:
Enkel te zien door voorbijgangers (passage)

Daarnaast zijn er natuurlijk nog vele andere manieren zoals een reclamewagen plaatsen, radioreclame, sponsoring,…

Maar in deze blogpost wil ik het uiteraard ook en specifiek hebben over het online adverteren voor een opendeurdag, want één zaak hebben bovenstaande manieren van adverteren gemeenschappelijk.. het is heel moeilijk om te meten wat het effect is van die specifieke actie.

Daarom werd er vroeger vaak gewerkt met specifieke bonnen of (stroken) specifiek voor een bepaald medium. Bijvoorbeeld strook A in krantje A, strook B in krantje B en strook C op de flyer. Targetting en analyse avant la lettre dus :-)

Online adverteren voor een opendeurdag

regio

Het is natuurlijk van belang om te weten wat het best werkt bij het adverteren voor een opendeurdag, daarom heeft onlie een groot voordeel want je kan het effect vaak meten (meten=weten). Zo kan je kanalen of advertentienetwerken de minder presteren uitschakelen en het budget herschikken naar beter presterende kanalen.

Henry Ford zei het al: “Half my advertising is a waste – I just don’t know which half” . Google en Facebook bestonden toen nog niet.

quotesgramcom

Optimaliseren van een online campagne kan op het einde, maar een van de voordelen van online adverteren is dat je ook tussentijds kan optimaliseren. Je hoeft dus niet te wachten tot op het einde en al de bruikbare cijfers gebruiken voor de volgende editie!

Stel bijvoorbeeld dat je drie weken wil adverteren voor een opendeurdag. Dan kan je het zo inplannen dat je de eerste week verschillende advertenties maakt en na die week bekijkt wat best presteert! De laatste twee weken zet je dan alle budget op die beter presterende advertenties.

Door het kunnen meten zorg je er dus voor dat minder presterende advertenties heel snel kunnen afgevoerd worden. Bij offline adverteren is dit niet het geval, stel dat de flyer een fout bevat of de printavertentie slaat niet aan… tja, volgende keer beter.

Welke advertentienetwerken kiezen voor een opendeurdag?

Veel hangt af van de doelgroep, het doel zelf en het budget. Er is immers voor alle advertentienetwerken wel iets te zeggen. Je kan bijvoorbeeld zowel bij Google als Facebook heel lokaal adverteren.

Lokaal adverteren bij Google Adwords

Bij Google Adwords kan je kiezen voor hele grote regio’s (landen of provincies), maar je kan er voor kiezen om te adverteren in jouw gemeente/stad of je kan kiezen voor jouw gemeente/stad + een straal rond die gemeente (radius). En dat is wat we hier nodig hebben natuurlijk.

Die radius kan bij Google Adwords trouwens minimaal 1 mijl zijn (1,6 km), bij Facebook is die radius minimaal 10 mijl (16 km)!
Stel dus dat je wil adverteren in een specifieke gemeenten + een gehucht dat net buiten die grenzen ligt, dan kan dat perfect.

Je kan ook verschillende gemeenten aanvinken zonder de radius te gebruiken. Dit is vaak een betere optie omdat je dan heel gericht kan bepalen waar je advertenties te zijn zijn. Bij een radius gaat het echt over een cirkel los van alle lokale handelstromen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat twee gemeenten A en B wel buren zijn maar dat de inwoners van gemeente A niet naar B gaan om te winkelen, maar naar gemeente C.
Doe dus even dat extra werk en kies zorgvuldig de gemeenten.

Vergeet in de advertenties ook het lokale element niet. Zo kan je bijvoorbeeld de naam van de gemeente vermelden, dit valt vaak op en je mag er sowieso niet van uitgaan dat surfers bij jouw algemene advertentie meteen zouden snappen dat je een lokale speler bent.

Gebruikt dus titels of zinnen als:
Uw grasmachinespecialist in Gent
De beste kaasschotels in Brugge
Jenever in Hasselt? NaamZaak

(je snapt het wel)

Ook bij de zoekwoorden kan het interessant zijn om een aparte advertentiegroep te maken met de diensten en/of producten + regio. Dit kan een interessante groep opleveren met lagere Cost per Click (CPC) en mooie posities omdat niet veel andere dit zullen doen. Ook een mogelijke manier om je te onderscheiden van grotere concurrenten als Bol.com, Coolblue,…

Lokaal adverteren bij Facebook

Lokale targetting bij Facebook werkt eigenlijk net zoals bij Google. Maar het systeem is niet zo verfijnd, getuige de grotere radius.

Doelgroepen bepalen
Een regio bepalen is uiteraard van groot belang, maar evengoed is het bepalen van een doelgroep op basis van demografische eigenschappen van groot belang. Dit is dan anders voor elke zaak of type van zaak / sector.

Een ondernemer weet wie hij of zij over de vloer krijgt en wie koopt of beslist. Stel dat je een zaak hebt met teakmeubelen. Wie komt dan in je zaak? Zijn dat twintigers, dertigers, veertigers? Mannen of vrouwen?

Nog verder verfijnen
Maar je hoeft niet te stoppen bij bij leeftijd of sexe. Mogelijk heb je zelfs een idee wat vooral vrouwen aanspreekt? Wat mannen? Wie neemt er eigenlijk de beslissing? Wat zijn de artikelen waar ze voor vallen?
Je kan dit allemaal verwerken in een campagnestrategie. Alle doelgroepen kan je opsplitsen en andere advertenties tonen, nadien zie je perfect wat er heeft gewerkt.

Timing
Wanneer wordt er best geklikt op jouw advertentie? Niet onbelangrijk want de verhouding vertoning/reacties bepalen voor een groot stuk de prijs die je zal betalen per reactie (klik).
Wanneer is jouw doelpubliek online?

Allemaal zaken die je nadien in de analyse moet meenemen, zodat je het volgend jaar meteen heel wat gerichter kan adverteren voor jouw opendeurdag.

Andere advertentienetwerken?

Voor de volledigheid bespreken we ook nog graag even de andere advertentienetwerken. Google Search en Facebook zijn uiteraard de meest evidente keuzes, maar misschien kan je je toch onderscheiden door een klein deel van het budget te gebruiken voor een van onderstaande netwerken.

Lokaal adverteren met Bing

Dit netwerk is in België niet immens populair (vooral Microsoft), dus het aantal gebruikers binnen een bepaalde regio zal wel heel klein zijn. Het lijkt ons dus niet aangewezen om hier een heel gerichte campagne op te bouwen.

Lokaal adverteren met Instagram

Instagram wordt vooral gebruikt door jongeren of jongere mensen. Maar misschien richt jouw zaak zich wel tot die jongeren? Dan zorg je best voor een mooie foto / tekening (ik bedoel echt een mooie foto) of een video om zo (ook lokaal) jouw opendeurdag te promoten.

Lokaal adverteren met Youtube

YouTube is een immens populair kanaal, dus ook als je heel lokaal adverteert zal je voldoende mensen bereiken. Nadeel is dat je een video nodig hebt om te adverteren (kan natuurlijk ook met banners, maar Youtube is vooral video), maar dat is meteen ook weer het voordeel. Stel je de impact voor bij iemand die in jouw gemeente filmpjes kijkt en die ziet plots een filmpje van een lokale handelszaak! Dat blijft zeker hangen. Heb je dus ooit al een promotiefilmpje laten maken, dan kan je dat eventueel na een kleine aanpassing misschien gewoon inzetten?

Lokaal adverteren met Google Display Netwerk

Google is niet alleen het zoeknetwerk, Google heeft ook een netwerk van miljoenen andere websites waarop je een banner kan plaatsen. Ook hier kan je heel lokaal gaan en uiteraard kan je hier duidelijk aan branding doen. Heb je een zaak met een duidelijk of opvallend logo en kleuren? Dan kan je die banners ook zo opmaken dat ze meteen opvallen en gelinkt worden aan jouw zaak. Ook hier heb je terug wel een extra inspanning voor het maken van banners, tenzij je natuurlijk tekstadvertenties gebruikt want die kunnen ook op GDN.

Lokaal adverteren met Twitter

Twitter is in België een interessant netwerk door de mogelijkheden qua targetting maar om het lokaal in te zetten haalt het volgens ons niet voldoende volume / reach. Maar heb je bijvoorbeeld een hippe zaak in een van de grotere Vlaamse steden? Dan kan het bekeken worden,

Lokaal adverteren met LinkedIn

LinkedIn is net als Twitter niet meteen het netwerk om te gebruiken voor lokale opendeurdagen. Maar stel dat je bijvoorbeeld een garage hebt met luxewagens en je wil een evenement organiseren dat zich richt naar mensen die op professioneel al een bepaald niveau hebben behaald, dan kan ook dit terug een interessante piste zijn.

Share :
Related Posts

Leave Your Comment