Mond-tot-mond reclame via sociale media


Dat mond-tot-mond reclame de beste reclame is, dat weet een kind. Het is al zo oud als zaken doen en werkt omdat je als mens iets sneller gelooft als iemand iets verteld die je kent, is een kwestie van vertrouwen.
De opkomst van internet en sociale media zorgde ervoor dat deze mond tot mond reclame zich niet meer beperkt tot de fysieke kennissenkring van een persoon, maar een potentieel heeft om mensen van over de hele wereld te bereiken.

Hoe gebeurt die mond-tot-mond reclame dan precies op sociale media? Dat kan gaan van iemand die op Twitter klaagt over de service van een bepaald bedrijf, tot reviews die je kan plaatsen op de Facebookpagina van een lokaal restaurant. Het belangrijkste element is dat het communicatie is tussen ‘peers’, namelijk gelijkgestemden. Een tweet van het bedrijf zelf telt dus niet als mond tot mond reclame. Op sociale media kan iedereen zijn/haar mening verkondigen en potentieel een erg groot publiek bereiken. Het is dan ook belangrijk om als bedrijf de kracht van sociale media niet te onderschatten. Goede reviews of meningen op sociale media zijn uiteraard mooi meegenomen, maar ga ook goed om met de negatieve stemmen die opduiken. Ook dit is online marketing.

Hoe kan je als bedrijf inspelen op Mond-tot-mond reclame?

Hoe kan je als bedrijf hier slim op inspelen? Je kan aan je klanten bijvoorbeeld vragen om een recensie op je Facebook pagina na te laten als ze tevreden zijn. Doe dat niet droogweg, maar indien je merkt dat een klant tevreden is, dan kan je die suggestie doen. Zeker niet ‘dwingend’ communiceren.

Ook het gebruiken van een bepaalde hashtag voor je communicatie kan een optie zijn. Vervolgens kan je klanten of gebruikers aansporen ook diezelfde hashtag te gebruiken. Dit kan zeker interessant zijn voor visuele producten, zoals kledij of make-up. Zo kan je als kledingwinkel je klanten vragen hun outfits met kleren van je winkel te delen op Instagram, met als hashtag jouw kledingwinkel. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar net als met gewone mond tot mond reclame ontstaat deze voornamelijk spontaan bij klanten die erg tevreden zijn met de producten of service die je aanbiedt.

Share :
Related Posts

Leave Your Comment