Waarom ook KMO’s op Google Analytics moeten inzetten


Google Analytics is een tool om je website gegevens te analyseren. Het heeft enorm veel functies en mogelijkheden om je eindeloos veel data te geven over je site en zijn bezoekers. Net omdat er zoveel functies zijn, lopen sommige mensen een beetje verloren in de tool. Maar ook als kleiner bedrijf kan het erg nuttig zijn om je te verdiepen in Google Analytics. Met enkele basisfuncties leer je al heel erg veel bij, waarbij je zowel je website als je bedrijf enorm veel vooruit helpt. Goeie online marketing start immers met een analyse van je website. Wat kan je dan precies in een oogopslag uit Google Analytics halen?

 

Weet wie je bezoekers zijn

 

In het onderdeel ‘Audience’ kan je makkelijk meer leren over wie de bezoekers van je website. Deze informatie kan erg interessant zijn om na te gaan of het inderdaad het doelpubliek dat je voor ogen had, de website bezoekt, of dat het om andere groepen gaat. Zo kan je bijvoorbeeld nagaan uit welk geografisch gebied je websitebezoekers komen. Misschien dacht je dat je website enkel in België veel bezoekers had, maar komen er ook heel wat Nederlandse bezoekers? Je kan dit per continent, land of stad bekijken. Ook de taal van je gebruikers kan je nagaan. Dit kan interessant zijn om conclusies uit te trekken of bijvoorbeeld een Franstalige versie van je site nodig is. Verder kan je ook te weten komen in welke leeftijdscategorie je bezoekers vallen en wat hun geslacht is. Bij ‘Interests’ zie je ook in welke affiniteitscategorieën Google je webbezoekers indeelt.

 

Google Analytics audience

 

Met al deze elementen krijg je een beter zicht op wie je bezoekers precies zijn. Aan de hand van deze gegevens kan je bijvoorbeeld je targetting van bepaale online marketing campagnes bepalen. Als je bijvoorbeeld erg goed scoort in West-Vlaamse steden bij vrouwen tussen 18 en 24 kan je misschien beslissen om een Facebook campagne op te starten die dit doelpubliek precies bereikt.

 

 

Weet waar je bezoekers vandaan komen

 

Hoe komen je bezoekers op je website terecht? Het is een erg interessante vraag waar Google Analytics makkelijk antwoord op kan bieden. Hierbij maken we een onderscheid tussen ‘source’ en ‘medium’. De source (of bron) is het specifieke domein waar de bezoeker vandaan kwam, zoals Google, www.publilab.be of Facebook. Het medium is de algemene categorie van verkeer waar die bezoeker bij hoort, zoals organic (organische zoekopdracht), referral (vanuit een andere website) of cpc (cost per click, voor betaald verkeer). Een andere mogelijkheid bij medium is e-mail, wanneer het om een e-mailmarketing campagne gaat. Uit dit onderdeel kan je erg veel bijleren over welke sites en welk type medium de meeste bezoekers afkomstig zijn. De lessen die je hieruit trekt kunnen interessant zijn om te bepalen hoe je verder je website en bedrijf gaat promoten. Merk je bijvoorbeeld op dat er uit sociale media erg veel bezoekers afkomstig zijn, dan kan het misschien interessant zijn om ook eens te adverteren op Facebook, Twitter of Instagram.

 

Google Analytics acquisition

 

Verder kan je ook bekijken wat de kwaliteit is van bezoekers uit een bepaald type medium of van een bepaalde bron. Als je doelen ingesteld hebt, kan je bijvoorbeeld zien waar de meeste conversies gebeuren. Zonder doelen kan je bijvoorbeeld kijken hoe lang mensen gemiddeld op je site blijven of hoeveel pagina’s ze gemiddeld bekijken. Daaruit kan je bijvoorbeeld leren dat bezoekers uit een organische zoekopdracht veel langer blijven en meer pagina’s bekijken dan bezoekers die via een betaalde advertentie op de site kwamen. Dan kan je beslissen om bijvoorbeeld meer in te zetten op zoekmachineoptimalisatie om zo beter te scoren in de organische zoekresultaten.

 

 

Weet hoe je bezoekers zich op de de website gedragen

 

Bij het onderdeel ‘Behavior’ leer je erg veel bij op wat je bezoekers precies op je website doen. Zo kan je bekijken welke pagina’s er het meest bezocht worden en hoe lang ze op elke pagina blijven. Je kan ook zien op welke pagina de bounce rate het hoogst is. Verder kan je ook zien welke zoekopdrachten er gebeuren op je website, als je een zoekbalk hebt. Ook de snelheid waarop je website ingeladen werd kan je hier bekijken. Bij ‘Behavior Flow’ krijg je bovendien een boomdiagram te zien die aantoont op welke manier bezoekers door je website stromen.

 

Google Analytics behavior flow

 

Dit onderdeel kan je vooral veel inzichten geven over hoe je website ervaren wordt door de bezoekers. Het kan erg interessant zijn om lessen te leren uit welke pagina’s er vaak bezocht worden of lang bekeken worden. Als je bijvoorbeeld heel wat blogposts geschreven hebt op je website, kan het interessant zin om te bekijken welke het best scoren. Zo krijg je een idee van welke onderwerpen en formats het goed doen, dit kan je in het achterhoofd houden wanneer je de volgende keer een blogpost schrijft. Verder kan het ook wijzen op technische mankementen, zoals een erg traag ladende website. Op deze manier kan je je website en de inhoud ervan verbeteren voor een optimalere ervaring.

 
Wil je meer weten over wat Google Analytics zou kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Of heb je nog vragen over online marketing in het algemeen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix