Google Alerts, jouw gratis ‘bedrijfsspion’


Google Alerts is een handige, gratis online tool van Google. Erg simpel gesteld geeft het je een melding als er iets op het internet verschijnt over een onderwerp waarvoor je een ‘alert’ ingesteld hebt. Wat kan je instellen? Wat dacht je van jouw eigen bedrijfsnaam? Elke keer als er iets online komt krijg je een alert in jouw mailbox. Of iets over jouw sector? Of … de naam van een concurrent! Je snapt het al, heel handig deze kleine ‘bedrijfsspion’.

 

Hoe stel je Google Alerts in?

 

Instellen is heel eenvoudig, je gaat eerst naar Google Alerts. Daar kies je een bepaald woord waar je meldingen wilt rond ontvangen. In ons geval (op onderstaande afbeelding) willen we graag een melding ontvangen als er op het web iets gepubliceerd wordt over ‘PubliLab’.

 

Google Alerts

 

Vervolgens kunnen we de zaken wat verfijnen.

– periodiciteit (elke dag of wekelijks)
– welke bronnen (nieuws, blogs, …).
– taal, regio

Uiteraard zal je ook een e-mailadres moeten achterlaten waar je de meldingen op wil ontvangen. Indien je al bent ingelogd in een Google-account dan krijg je die daar.

 

Wat zijn de toepassingen van Google Alerts?

De simpelste toepassing, die meteen ook toepasbaar is op alle bedrijven, is een alert instellen op je eigen bedrijfsnaam. Zo weet je wanneer er iets op het internet verschijnt over jouw bedrijf. Dat kan een vermelding in een artikel van de lokale nieuwssite zijn, maar ook iemand die een review geschreven heeft over jouw producten op zijn blog. Het is erg handig om te weten wat er verteld wordt over je bedrijf en je producten of diensten, omdat je hier handig op kan inspelen. Zo kan je in het geval van het artikel op nieuwssite, de link delen op je sociale media of zelfs opnemen op je website. Als er een slechte review online gekomen is, kan je eventueel de auteur contacteren en vragen hoe je hen kan helpen.

 

Niet enkel voor je eigen bedrijfsnaam kan je een ‘alert’ instellen, dat kan je ook doen voor je concurrenten. Op deze manier kan je een overzicht houden van welke activiteiten ze doen op het internet. Misschien staan ze wel vermeld op heel wat bedrijfsgidsen online, die ook interessant zouden zijn voor jouw bedrijf? Of misschien krijgen ze erg goede reviews voor een service die jij nog niet aanbiedt, maar misschien wel nuttig kan zijn om ook in je bedrijf op te nemen?

 

Als je zelf een blog hebt voor je bedrijf of je houdt graag je sociale media kanalen up to date met informatie over de sector, dan kan Google Alerts ook erg handig van pas komen. Zo kan je op de hoogte gebracht worden over de laatste nieuwtjes over bepaalde onderwerpen binnen jouw sector. Zo kan je snel de nieuwste trends zien en ben jij bijvoorbeeld de eerste in jouw sector in België die deze kan delen. Ook kan het een goede inspiratiebron zijn voor nieuwe blogartikelen. Door Alerts op te zetten over bepaalde onderwerpen waar jij expert in bent, kan je je nog meer positioneren als een specialist in je vak.

 

Wij vinden deze Google Alerts alvast heel handig. Test het even, het is gratis en je kan het steeds uitzetten.

Share :
Related Posts

Leave Your Comment