Facebook versus Adwords advertising


ads-1663031_1280

Na het over de verschillen van Facebook en Google remarketing te hebben gehad, leek het ons ook een goed idee om de verschillen tussen Facebook en Adwords ads te bespreken. Mensen stellen vaak de vraag waar ze het best zouden adverteren, maar zowel Google als Facebook hebben zo hun voor- en nadelen en dan komt het eigenlijk neer op jouw marketingdoel.

Facebook: Enkele nuttige cijfers

Dat adverteren op Facebook steeds populairder wordt, is al langer geweten. Niet onlogisch als je weet dat ongeveer 50% van de Belgische bevolking op Facebook te vinden is. Toch blijkt uit cijfers dat selchts 43% van de Belgische KMO’s, aanwezig is op Facebook. Verder logt 80% van alle Belgische Facebookgebruikers dagelijks in voor gemiddeld 20 minuten.

Enkele nuttige cijfers

Adwords is een product van Google waar je advertenties kan op lanceren. Google blijft ook in België de grootste zoekmachine, met een marktaandeel van 91,89% op de computer, 99,10% op de Smartphone en  98,02% op de tablet. Los daarvan bestaat Google niet enkel uit de zoekmachine zelf, maar nog uit een heleboel andere sites en apps (ongeveer 2 miljoen). Hiermee kunnen ze ongeveer 90% van alle internetgebruikers bereiken.

Facebook versus Adwords advertising: de verschilpunten

De kost per klik

Tussen de nuttige cijfers kan je zelf al enkele voordelen per medium zien, maar die zijn niet te vergelijken met elkaar. Een eerste verschilpunt die wel te vergelijken valt, is de kost per klik. Adverteren op Facebook betekent ook een hele lage kost per klik, een kost per van €0,03 is geen grote uitzondering.

Als je daarentegen de gemiddelde kost per klik gaat bekijken bij Google, zal je zelden of nooit zo’n laag bedrag betalen. Het hangt allemaal af van de concurrentie en populariteit van het zoekwoord. Is het een product dat heel specifiek en niche is? Verwacht dan maar een hoge kost per klik. Als je met een klein bedrag veel mensen wil bereiken, zit je ideaal bij Facebook. De keerzijde van de medaille is het feit dat je zeker moet zijn dat je doelgroep actief is op Facebook.

Wat is jouw doel?

Nadat je een zicht hebt gekregen op jouw budget, de concurrentie en jouw doelgroep, is de doelstelling van jouw advertentie(s) een volgend belangrijk punt. Bij Facebook kan je zelfs aanduiden wat jouw specifieke doel van de campagne is. Als je hebt aangeklikt wat je wil realiseren, zal Facebook je helpen bij het maken van de juiste advertentie. Een vaak voorkomende doelstelling is het verhogen van de merkbekendheid. Als je deze doelstelling hebt, kies je ook het best voor Facebook. Bij Facebook kan je steeds reageren op een advertentie aan de hand van een like of een echte reactie. Mensen zijn enorm vatbaar voor sociale druk, als mensen zien dat anderen reageren of een pagina leuk vinden, trekt dit onmiddellijk hun aandacht.

Dit is niet het geval bij Google, je kan niet reageren op een advertentie of delen. Het grote voordeel hiervan is dat mensen geen negatieve reacties kunnen plaatsen op jouw advertenties. Het kan heel mooi lijken dat mensen op jouw Facebook advertenties kunnen reageren, maar dit is ook het geval bij negatieve reacties. Als je het niet nauwlettend in de gaten houdt, kunnen mensen zomaar schrijven wat ze willen en krijg je in plaats van goede reclame, slechte reclame.

Fase in de customer journey

De fase in de customer journey kan je ook helpen bepalen welk medium je nu het best gebruikt. Wil je mensen bereiken die al weten dat ze een behoefte hebben aan een product? Of wil je mensen een gevoel van behoefte geven aan jouw producten zonder dat ze op zoek waren? Als je mensen wil bereiken die al op zoek zijn naar een gelijkaardig product, kan je beter met Google Search werken. Op die manier kunnen ze jouw advertenties zien en voor jouw producten kiezen. Als je mensen wil bereiken die niet specifiek op zoek zijn naar jouw product, kan je ofwel het best adverteren op Facebook of in het Display netwerk van Google.

Het grote voordeel aan adverteren op facebook is opnieuw de sociale druk, mensen zien wie er de pagina en het artikel al leuk vinden. Bij het display netwerk is er misschien geen sociale druk, maar wel een veel groter bereik. Het Display netwerk beschikt over meer dan 2 miljoen sites waar de advertenties getoond kunnen worden. De Google search is ideaal als mensen al een behoefte hebben, maar als het een nieuw product is, kan je best kiezen voor Facebook of het Display netwerk.

Adwords editor versus Power editor

Advertenties kan je zowel op Facebook als bij Adwords op de site zelf maken én met een specifiek programma. Het grote voordeel aan beide programma’s is dat je een grote hoeveelheid advertenties snel kan creëren en beheren. Een groot verschil tussen beide programma’s is dat de adwords editor offline werkt en de Power editor niet. De verschillen op gebied van werking tussen de twee programma’s zijn niet bijzonder groot.

Facebook versus Adwords advertising: Wie is de winnaar?

Bij Google ben je meer dan 90% zeker dat mensen de zoekmachine of bijhorende sites zullen bezoeken. Dit geeft uiteraard geen garantie dat iedereen van jouw doelgroep de advertentie effectief  zal zien. Dit hangt allemaal af van de kwaliteitsscore van jouw advertentie en jouw bod per zoekwoord. Verder hangt de keuze grotendeels af van jouw doel: wat wil je bereiken met de advertentie? Ben je al langer op de markt of wil je uitpakken met jouw splinternieuwe product? Het zijn allemaal factoren die de keuze van het medium mee bepalen.

Share :
Related Posts

Leave Your Comment