Online succes boeken? Denk aan Facebook remarketing!


ecommerce-1705786_1920

In de blogpost van vorige week hadden we het over remarketing op Google. Remarketing bestaat niet enkel op Google en op de sites die met hen verbonden zijn, maar ook op Facebook. Remarketing op Google had vele voordelen maar ook Facebook remarketing heeft zo zijn voordelen. We bespreken in de alinea hieronder de belangrijkste voordelen.

Voordelen van Facebook remarketing

Een eerste grote voordeel is het bereik van Facebook. Volgens cijfers van de Gazet Van Antwerpen, waren er in eind 2016 meer dan 6 miljoen Facebook gebruikers in België. Dit wil dus zeggen dat meer dan de helft van de Belgische inwoners, een Facebook account hebben. Bovendien logt volgens De Tijd 5 miljoen Belgen dagelijks in op Facebook.

Een tweede voordeel is dat je bij Facebook remarketing niet enkel een link naar de website kan leggen, maar ook naar de specifieke Facebook pagina. Op deze pagina kunnen ze misschien nog leuke weetjes tegenkomen en zich aansluiten bij de Fans. Dit heeft als voordeel dat je op de tijdlijn van deze pagina ook nog eens gratis jouw doelgroep kan bereiken.

Een derde voordeel is de sociale druk die er op social media heerst. Als je aan remarketing zal doen, zien mensen likes en reacties van andere mensen. Ze voelen op deze manier een bepaalde druk omdat anderen het ook al leuk vinden, het wordt dan gezien als een sociale goedkeuring. Los van de sociale goedkeuring/druk, geeft Facebook berichten/advertenties met veel likes of reacties de voorrang op anderen. Met een beperkter budget kan je dan nog meer mensen bereiken.

Een vierde voordeel is dat je geen Facebookpagina hoeft te hebben om op Facebook te adverteren.

Een ander heel belangrijk voordeel is dat de kosten per klik op de advertentie, lager zijn dan bijvoorbeeld op Google.

Naast deze specifieke voordelen gelden ook alle algemene voordelen van remarketing. Enkele voorbeelden: Je zal mensen bereiken die al geïnteresseerd zijn. Je weet dus zeker dat je al bij de juiste mensen zit.

Verder is de kans ook groter dat er aankopen zullen plaatsvinden doordat je hen een beetje blijft ‘achtervolgen’. Hierdoor kunnen ze je niet vergeten en zal de verleiding enkel groter worden. De verhoging van online bekendheid, los van acties die ze kunnen nemen, worden ze nog eens geconfronteerd met jouw bedrijf/producten.

Facebook remarketing enkel voor grote bedrijven?

Net als bij Google remarketing is het ook op Facebook een echte aanrader om als KMO/zelfstandige aan remarketing te doen. Zoals hierboven vermeld, is de kost voor een remarketing campagne vaak lager dan op Google. Je kan perfect kiezen welk bedrag je wil uitgeven, Facebook advertenties kunnen al lopen vanaf 5 euro per dag.

Hoe maak ik een Facebook remarketing campagne?

Zoals het bij de voordelen als is aangehaald, kan je kiezen om met een Facebookpagina aan remarketing te doen, maar ook zonder.

De eerste stap bij het opzetten van een remarketing campagne is het aanmaken van een Facebook pixel.

De Facebook pixel

Net als bij remarketing op Google, moet je ook voor remarketing op facebook een code toevoegen aan jouw site. Deze code heet de Facebook Pixel. Aan de hand van deze pixel kunnen websitebezoekers geïdentificeerd worden. Per advertentieaccount kan je slechts 1 pixel maken, maar je kan wel steeds de doelgroepen aanpassen.

Naast het remarketen, kan je met de Facebook pixel ook  eenvoudig conversies tracken en optimaliseren.

Hoe je de Facebook pixel kan maken lees je hier.

Doelgroepen bepalen

Nadat je de pixel heb geïnstalleerd, kan je jouw doelgroepen bepalen. Je kan dan bijvoorbeeld kiezen voor mensen die specifieke pagina’s hebben bezocht op de website, in een bepaalde periode. Met Facebook Remarketing kan je op de meest effectieve manier, potentiële mensen bereiken. Je weet dat ze interesse hebben in jouw producten, want ze hebben jouw site al bezocht. Jouw doelgroep bepalen is dus geen moeilijke opgave meer!

Advertenties maken

Nu dat de doelgroepen bepaald zijn, kunnen de advertenties worden gemaakt. De advertentie maken begint bij het kiezen van de juiste doelstelling. Wil je websiteconversies genereren of meer klikken naar de website? Nadat je de juiste doelstelling hebt gekozen, kan je de advertentie zelf maken. Kies je voor afbeeldingen of liever een video? Of liever beide? Als je een afbeelding gebruikt, hou dan zeker rekening met het feit dat het slechts 20% tekst mag bevatten.

Advertenties maken voor de Facebook remarketing campagnes zijn extra leuk om te maken. Je hoeft namelijk jouw bedrijf niet meer voor te stellen, maar puur op het verleiden te spelen. Je weet dat ze geïnteresseerd zijn, maar hoe kan je ze over de streep helpen om voor jouw producten/diensten en bedrijf te kiezen?

Een gouden tip: maak je advertenties zo persoonlijk en relevant mogelijk. Mensen uitsluiten die al iets op jouw site hebben gekocht of al een gewenste actie hebben uitgevoerd, moet je niet nog eens bereiken.

Waar wordt jou advertentie getoond?

Als je advertenties klaar zijn, kan je kiezen of je de advertentie wil linken aan de Facebook pagina of niet. Deze keuze bepaalt waar jouw advertentie zal worden getoond.

Facebook remarketing deliveroo

 

Als je kiest voor een advertentie zonder link naar de Facebook pagina, wordt deze in de Facebook Sidebar getoond. Hiernaast zie je een voorbeeld van advertenties in de Sidebar.

Natuurlijk zijn er ook enkele nadelen aan adverteren zonder achterliggende Facebookpagina. Een eerste nadeel is dat je enkel kan kiezen voor een afbeelding. Verder is er minder ruimte voor tekst en is er een lagere click-through-rate.

 

 

facebook remarketing sunjets

 

Wanneer er wel een link is met een Facebookpagina, wordt jouw advertentie weergegeven in het nieuwsoverzicht. Je hebt dan ook meer ruimte voor tekst, je kan kiezen of je met een video of afbeelding(en) werkt.

De kans dat jouw doelgroep jouw advertentie ziet is dan ook groter dan wanneer de advertenties in de sidebar worden getoond. En wat is het hoofddoel van Facebook remarketing? Juist ja, mensen die jouw site al hebben bezocht, dus die mogelijks een grote interesse hebben, nog eens te bereiken.

Tips & tricks

Een eerste tip is om de Facebook Pixel aan elke pagina van de website toe te voegen. Deze pixelcode is dezelfde voor elke pagina en is onafhankelijk van het aantal doelgroepen dat je maakt. Zo kan je specifiek bepalen welke pagina’s jouw doelgroep minstens bezocht moet hebben, wat de advertentie relevantie alleen maar groter en beter maakt. Nog nooit gemerkt dat jouw favoriete paar schoenen, dat je niet gekocht hebt, je steeds blijft achtervolgen op Facebook?

Kies voor de juiste doelgroep

Als je je doelgroep bepaalt, is het erg belangrijk dat deze bij jouw marketingdoelstellingen aansluit. Enkele voorbeelden van doelgroepen kunnen zijn: websitebezoekers in het algemeen, bezoekers van een specifieke pagina, mensen die een product in het winkelwagentje hebben geplaatst.
Verder kan je ook mensen targeten die op de betalingspagina zijn terecht gekomen, maar toch niets hebben gekocht. Maak dan ook specifieke advertenties voor die doelgroepen, speel in op de acties die ze hebben gedaan. Je kan bijvoorbeeld een kortingsbon toevoegen aan jouw advertentie.
Belangrijk is dat je geen te specifieke doelgroep neemt, maar ook geen te brede. Bij een te specifieke doelgroep heb je een klein bereik en zal je minder snel resultaten zien. Bij een te brede doelgroep, kunnen er ook mensen bijzitten die toch niet zo’n grote interesse blijken te hebben zoals gedacht.

Maak meerdere advertenties

Het is altijd beter om meerdere advertenties in 1 keer te maken. Zo kan je de resultaten van de verschillende advertenties vergelijken met elkaar. Bovendien is variatie in advertenties ook erg belangrijk, mensen worden anders ‘blind’ voor jouw advertenties als deze steeds dezelfde zijn. Bij Facebook remarketing wil je net mensen over de streep trekken, dat ene duwtje in de rug geven dat ze nodig hebben. Test wat werkt en wat niet. Voor hetzelfde budget kan je een heleboel advertenties maken waarbij de ene al wat beter scoort dan de andere. Het zou dus zonde zijn dat je een deel van jouw doelgroep links laat liggen doordat je niet met de juiste advertenties werkt.

Facebook Remarketing: tijdsgebonden of niet?

Wanneer je een remarketing campagne het best opzet is een beetje afhankelijk van jouw soort bedrijf. Bij webshops zijn de feestdagen de dagen waarop men het vaakst aan Facebook remarketing doet. Als je een bedrijf bent die geen webshop heeft, of niet op specifieke momenten wil inspelen is de beste optie om heel het jaar door aan remarketing te doen. Er zijn altijd bezoekers op de site en je weet nooit zeker wanneer mensen het meest beïnvloedbaar zijn voor een aankoop.

Remarketing is voor elk bedrijf!

Het is duidelijk dat remarketing campagnes enorm succesvol zijn en niet enkel voor de ‘grotere’ bedrijven zijn. Ook voor kmo’s zijn er heel wat opportuniteiten, dussssssss wij raden jullie zeker aan om het te proberen!

Geen zin om er zelf aan te beginnen? Wij doen het graag voor jou! 

Share :
Related Posts

Leave Your Comment