E-mailmarketing doe je via opt-in (spamwetgeving)


E-mailmarketing is nog steeds een heel effectieve manier om jouw zaak te promoten. Maar je mag uiteraard niet zomaar iedereen mails sturen. Er bestaat een wettelijk kader rond dat stelt dat je eerst toestemming moet verkrijgen voordat iemand op jouw e-maillijst komt. Hiervoor maak je best gebruik van een opt-in. Maar wat is een opt-in?

Een persoon moet zich dus inschrijven via een opt-in, om vervelende zaken te vermijden is zelfs een double opt-in aan te raden (maar niet verplicht). Een double opt-in bestaat er in dat iemand zich inschrijft op jouw nieuwsbrief via de website en dan je die persoon (automatisch) een mail stuurt met een activatielink. Zo weet je zeker dat die persoon niet is ingeschreven via een andere persoon.

Er bestaan hier twee uitzonderingen op. Je mag wel sturen naar onpersoonlijke e-mailadressen (zoals info@bedrijf.com of contact@bedrijf.com). Ook als je een e-mailadres van een klant in je bestand staan hebt, mag je deze contacteren indien je hem/haar benaderd met dezelfde/gelijkaardige diensten. Als je verschillende bedrijven hebt in een verschillende sector wilt dit dus niet zeggen dat je klantenbestanden onderling kan gebruiken.

Wil je de wettelijke regeling in detail bekijken dan kan je terecht op deze pagina over spamwetgeving van de federale overheid : http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/informatiemaatschappij/elektronische_handel/Spam/

>>> Bekijk alle tips
>>> Vind je deze tip interessant? Aarzel niet om hem te delen

Share :
Related Posts

Leave Your Comment