Is jouw e-mail campagne mobile proof?


Mobile proof- (2)

Mensen doen allerlei dingen met hun Smartphone, het is dan ook niet meer weg te denken uit het leven van heel wat mensen. Naast dingen voor hun plezier, gebruiken ze hun Smartphone ook vaak voor zakelijk gebruik. Een bepaalde app staat hen dan bijvoorbeeld toe om hun e-mailverkeer nauwlettend in de gaten te houden.  Het is dan ook belangrijk om hiermee rekening te houden wanneer je jouw e-mail campagne opstelt.

Is jouw e-mail campagne aangepast aan de verschillende apparaten?

E-mail campagnes verschillen per apparaat. Doordat een Smartphone een veel kleiner scherm heeft, is de kans groot dat jouw e-mail een heel andere lay-out krijgt dan op een desktop of zelfs tablet. Om te voorkomen dat mensen hierdoor problemen krijgen bij het lezen van de e-mail, geven we je graag de volgende tips mee.

Design van de mail

Voor je begint aan het ontwerp van je mail, kan je kiezen voor verschillende designs. Een eerste bruikbare design is het mobile responsive design. Dit design past de lay-out van de e-mail aan, naargelang het apparaat waarmee de mail wordt gelezen. Kolommen kunnen verwijden, de content kan je anders plaatsen per toestel,… Kortom: je e-mail zal er anders uit zien afhankelijk van het apparaat zodanig dat het een plezierige ervaring is voor de lezer.

Een volgend design die je ook kan gebruiken is het adaptive design. Bij adaptive design wordt de mail niet enkel aan de grootte van het scherm aangepast, maar ook aan de snelheid van het internet en schermresolutie van het toestel. Op die manier wordt de lees- en laadtijd van de mail heel wat beter op een mobiel apparaat. Het nadeel hieraan is dat het meer werk vraagt, want er moet een apart design gemaakt worden.

Een ander design is het fluid design, ook hier wordt dezelfde lay-out behouden. De e-mail campagne past zich aan het scherm aan d.m.v. percentages. Het gevaar hierbij is dat de tekst of afbeeldingen te klein zijn om gelezen/bekeken te worden.

It’s all about the subject

Wanneer iemand besluit om een e-mail al dan niet te openen, houdt men (on)bewust rekening met 2 elementen. Enerzijds de naam van de verzender en anderzijds het onderwerp. Als de naam je niet meteen iets zegt, of je hebt op het eerste gezicht geen interesse in bijvoorbeeld dit merk/bedrijf, kan de onderwerpregel je misschien nog overtuigen. Een algemene onderwerpregel heeft veel minder invloed dan een persoonlijke onderwerpregel. Hoe persoonlijker, hoe sneller ze de mail zullen openen.

Kleine apparaten, vragen kleine onderwerpregels

Bij het bedenken van een interessante onderwerpregel is dan ook belangrijk om rekening te houden met het feit dat de lengte van de onderwerpregel, verschillend is op een mobiel apparaat. Een onderwerpregel moet kort maar intrigerend zijn. Als je voor geen verrassingen wil komen te staan, hou je het best veilig met een onderwerpregel die 35 tot 40 karakters bevat. 

De mail zelf

Kort maar krachtig

Opnieuw is het belangrijk om de mail zelf niet te lang te maken. Mensen moeten dan langer naar beneden scrollen en de tekst lijkt onmiddellijk veel langer waardoor sommigen de moed verliezen om verder te lezen. Maak je boodschap dus duidelijk van bij het begin & zorg er opnieuw voor dat het de mensen aanzet om verder te lezen.

De grootte van het lettertype

Ook dit is zeker een aandachtspunt wanneer je een e-mailcampagne opstelt die ook mobile proof moet zijn. Het grootste probleem bij e-mails die niet aangepast zijn, is het lettertype die veel te klein is. De e-mail is dan volledig uitgezoomd en is dan amper leesbaar met het kleine lettertype. De aanbevolen minimum grootte is 12 en de maximum grootte 13. Als je 1 van deze groottes gebruikt zal je e-mail perfect leesbaar zijn.

Het gebruik van afbeeldingen

Het is steeds aangeraden om met afbeeldingen te werken in een e-mail campagne, het breekt de tekst en maakt de e-mail veel aantrekkelijker. Maar, toch moet je opletten bij het gebruik van afbeeldingen. De kans bestaat dat afbeeldingen veel trager worden geladen of in het slechtste geval, niet worden getoond op mobiele apparaten.

Call-to-actions

Zoals bij elke e-mail campagne is het belangrijk om mensen aan te zetten tot acties. Dit kan je doen door bepaalde teksten te gebruiken en/of knoppen (buttons). Bij het gebruik van teksten wordt er een hyperlink gebruikt. Bij een mobile proof e-mail campagne is het aangeraden om te werken met knoppen. Mensen die een smartphone gebruiken, kunnen tijdens het scrollen per ongeluk op een hyperlink click-here-1312391_1920drukken die ze eigenlijk niet wilden openen. Als ze dan wel een specifieke link willen openen, bestaat de kans dat deze niet goed aanklikbaar is. De link is bijvoorbeeld te smal voor de vinger waardoor je er naast klikt.

Als je toch liever met hyperlinks werkt in plaats van buttons, zorg dan voor voldoende ruimte om te klikken. Dit is zeker belangrijk als je meerdere hyperlinks gebruikt. Op die manier kunnen mensen niet per ongeluk op de verkeerde link klikken.

Check check check!

Net zoals bij elke e-mail campagne is het belangrijk om dubbel te checken. Stuur een test mail naar jouw e-mailadres en check de mail via jouw mobiel apparaat. Op hoe meer apparaten je het kan testen, hoe beter. Alleen dan weet je of jouw e-mail campagne mobile proof is!

Geen zin om zelf je e-mail campagnes op te stellen? Wij doen het graag voor jou. 

 

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix