De rol van online marketing bij het bouwproces


osh-1040512_1920

De bouwsector is 1 van de basiselementen van de economie. Mensen zullen altijd blijven bouwen en verbouwen, dit zal nooit veranderen. Maar, de tijden veranderen wél. De plaats waarop mensen naar informatie en inspiratie zoeken, vindt meer en meer digitaal plaats. Daarom is het in deze tijden belangrijk om digitaal aanwezig te zijn, de plaats waar je de mensen echt kan vinden en beïnvloeden.

Het online bouwproces: hoe en waar vind je de juiste mensen?

De actieve of passieve rol van de potentiële klant in de online wereld

Voor je begint aan jouw online verhaal, is het belangrijk om te weten dat potentiële klanten een actieve en passieve rol kunnen aannemen. Je kan het ook bekijken als actief en passief op zoek zijn. Actief op zoek zijn, betekent bijvoorbeeld dat je klant een huis wil bouwen of de badkamer wil verbouwen en begint te Googlen naar aannemers.

Wanneer mensen een passieve rol hebben, worden ze ‘onbewust‘ geconfronteerd. Ze zijn niet specifiek op zoek naar een nieuwe badkamer, maar wanneer ze ergens foto’s zien van een prachtige badkamer, stellen ze zich zelf de vraag of het geen tijd wordt voor vernieuwing.

Beide groepen van mensen zijn op zich heel aantrekkelijk, maar per doelgroep geldt een heel andere aanpak.

Hoe de passieve zoekers bereiken?

Passieve zoekers lijken op het eerste gezicht de minst interessante groep van mensen, maar is eigenlijk de belangrijkste. Passieve zoekers kunnen in een handomdraai actieve zoekers worden. Alleen is het hierbij erg belangrijk dat ze jou onthouden en dat jij bovenaan hun lijstje staat. Eerst en vooral wil je ze inspireren. De beste plaatsen waar je mensen online kan inspireren is op de social media en op fora. Mensen op social media inspireren kan je enerzijds door middel van advertenties of anderzijds door gewone posts (gratis). Het grote verschil is dat je bij adverteren op social media een veel grotere groep kan bereiken. Bij gewone posts zal je meestal enkel je volgers/fans kunnen bereiken en hun vrienden (wanneer fans reageren op je post).

Niet alle social media werken op deze manier, Pinterest & Instagram richten zich helemaal niet enkel op de volgers. Hier werken ze via kernwoorden die je ingeeft en zo wordt alles met elkaar verbonden. Op Pinterest bestaat adverteren momenteel nog niet, dus kan je perfect gratis reclame maken door mensen te inspireren. De belangrijkste social media tijdens deze inspiratieperiode zijn Facebook, Instagram en Pinterest.

Een andere mogelijkheid is om mensen te inspireren via Google display advertising. Google bestaat namelijk uit Google search (de zoekmachine) en Google Display. Het Google display netwerk bestaat uit meer dan 2 miljoen sites waar jouw advertenties kunnen getoond worden. Hiertoe behoren ook heel wat fora waar je mensen kan inspireren. De plaatsen waar jouw advertenties getoond worden kan je zelf beheren. Hierbij speelt de website wel een hele belangrijke rol. Mensen zien jouw advertenties en klikken door naar de website.

Hoe de actieve zoekers bereiken?

Actieve zoekers zijn vaak eerst passieve zoekers geweest. Deze groep mensen zal je bereiken wanneer ze echt op zoek zijn naar informatie. Het is dus belangrijk dat wanneer je deze mensen wil bereiken, je aanwezig bent in de zoekmachines. Aanwezig zijn in de zoekresultaten is 1 ding, maar een goede positie is van cruciaal belang. Wanneer je niet zichtbaar bent, vinden mensen jou niet en dan heeft het geen zin dat je er aanwezig bent.

Hoe je deze positie kan verhogen is door middel van SEO of zoekmachineoptimalisatie. In een vorig artikel hebben we deze topic uitvoerig besproken met enkele tips & tricks. SEO is het gratis gedeelte van de zoekmachines, SEA het betalende. SEA staat voor Search engine advertising en heeft betrekking op de advertenties in de zoekmachines. Als je echt wil opvallen in de resultaten kan je kiezen voor adverteren: hoe beter jouw advertentie, hoe hoger jouw plaats in de lijst.

Mensen inspireren/informeren tijdens elke stap van het bouwproces

Het is erg belangrijk dat je mensen blijft inspireren en informeren tijdens elke stap van het bouwproces. Mensen willen bij het (ver)bouwen, maar 2 dingen: kwaliteitsvolle materialen en een goede prijs. Mensen zullen bij het zoeken naar de perfecte aannemer, eens luisteren naar verhalen van anderen. Dat luisteren naar anderen wordt in marketingtermen ook wel ‘Word-of-Mouth‘ genoemd. Offline al jaren en jaren een heel belangrijke factor en nu in het digitale tijdperk ook online.

Om als bedrijf hierop in te spelen kan je werken met getuigenissen van bestaande klanten. Enkele voor en na foto’s van jouw werken, benadrukken jouw kwaliteiten en kan de klant over de streep trekken om voor jou te kiezen. Jij kan wel zeggen dat jouw bedrijf de beste is, maar als iemand anders dit zegt, is dit veel waardevoller en geloofwaardiger. Deze getuigenissen kan je op je website plaatsen, maar ook op de sociale media. Het voordeel van social media is dat mensen op een continue basis jou kunnen beoordelen.

bouwprocesNaast de woorden van de klanten te gebruiken, moet je zelf ook mensen weten te inspireren. Vooraleer je een artikel post over die ene beurs, denk dan eerst even na of het wel boeiend is voor de klant. Kan de klant naar deze beurs? Welke voordelen zouden er aan verbonden zijn voor de klant? Tips geven werkt altijd. Mensen kunnen nooit genoeg weten en hebben tijdens het (ver)bouwen behoefte aan raad. Zelfs als je geen tips weet, kan je een stappenplan opstellen. Stap voor stap even opsommen wat er bij het (ver)bouwen allemaal komt kijken. Zo hebben ze een soort van basis en kunnen ze geen stappen overslaan of belangrijke zaken over het hoofd zien. Mensen hebben, zeker tijdens het (ver)bouwen, een soort van houvast nodig.

Denk na over hoe je iets zegt

Om nog even door te gaan op het feit dat je zelf ook mensen kan inspireren: denk goed na over hoe je iets zegt. Als bedrijf moet je jouw kunnen onderscheiden van de concurrenten. Velen doen dit door een extra lage prijs of betere service aan te bieden. Als je wil inspelen op jouw fantastische service, laat het dan ook aan de klanten zien. Zeg niet enkel wat je precies doet, maar toon de problemen aan die je hebt opgelost. Om een duidelijk voorbeeld te geven: mensen willen een inloopdouche installeren omdat het veel groter en comfortabeler is dan een ‘gewone’ douche. Dan is het aan jou om in te spelen op die ruime en comfortabele inloopdouche waar er geen vervelend opstapje is voor mensen die slechter te been zijn.

Negeer geen online offerte aanvragen

Wat jammer genoeg belachelijk veel voorkomt, is dat bedrijven online aanvragen van offertes negeren. Het voordeel van een online offerte aanvragen is het feit dat je dit in een mum van tijd hebt klaargespeeld. Het nadeel hiervan is dat er vaak offerte aanvragen zijn die niet interessant genoeg zijn of onvolledig omdat je het zo eenvoudig kan invullen. Je moet een online offerte aanvraag als volgt bekijken: hallo, ik ben een potentiële klant die erg geïnteresseerd is om diensten/producten bij jou te kopen. Als je hierop niet snel genoeg of zelfs geen antwoord op geeft is het net alsof iemand iets aan jou in jouw winkel vraagt en jij hem/haar straal negeert.

Wil je graag wat doen aan jouw online zichtbaarheid, maar hebt zelf geen tijd of goesting? Wij helpen jou graag verder! 

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix