De mythe van viraal gaan


Viraal gaan, een droom van elk bedrijf die een campagne heeft uitgewerkt. Maar wat als natuurlijke viraliteit bij een campagne een fabeltje blijkt te zijn?

Wat is viraal gaan?

Om een duidelijk beeld te schetsen over de viraliteit van campagnes, nemen we het begrip “virale marketing” even onder de loep. Virale marketing is gebaseerd op Word-of-Mouth of mond-tot-mondreclame. Er wordt gesproken van Word-of-Mouth wanneer mensen over een bepaald product/merk praten. Mensen kunnen dit face-to-face doen, maar ook online.

Virale marketing is wanneer online Word-of-Mouth zo’n groot succes kent, dat het zich als een lopend vuurtje verspreid. Dit kan zijn aan de hand van een filmpje, denk maar aan het succesverhaal van de ALS ice bucket challenge, waarbij mensen voor het goede doel een emmer met ijswater over zich gooiden.

viraal gaan

Maar ook aan de hand van een afbeelding denk maar “the dress”, waarbij een hele discussie ontstond over de kleur van de jurk.

viraal gaan : the dressIs het nu blauw of goud? Oordeel zelf maar.

Je kan niet ontkennen dat beiden een groot succes hadden, maar kan een campagne echt viraal gaan zonder te betalen voor likes? Er zijn al heel wat studies gebeurd door Berger in verband met het al dan niet viraal gaan van een campagne. Op welke elementen gaan mensen af om een reclame uiting te gaan delen zonder enige return? Mensen laten zich leiden door hun emoties, als ze iets grappig of juist droevig vinden, zullen ze meer geneigd zijn om iets te delen dan wanneer ze geen affectie voelen.

Ook is er de sociale druk die hierop een invloed kan uitoefenen, om terug de ALS ice bucket challenge als voorbeeld te nemen, je moest vrienden nomineren. Dit geeft als gevolg dat er een sociale druk is om dit ook te doen. Dit maakt het viraal maken van de campagne al veel eenvoudiger.

Facebook kiest wat jij te zien krijgt

Uit een onderzoek van Bakshy is gebleken dat content helemaal niet snel viraal kan gaan. Dit is te wijten aan het feit dat Facebook de berichten filtert die jij te zien krijgt. Als je jouw berichten niet promoot, kan je nooit aan genoeg bereik komen om jouw bericht viraal te laten gaan. Bij het onderzoek werden 253 miljoen mensen gebruikt en slechts 0.191% van de mensen deelde het bericht, op aanbeveling van een vriend. Indien het bericht gedeeld werd door iemand die geen vriend is, werd het bericht door slechts 0,025% mensen gedeeld.

Conclusie? Zit niet te dromen van het “natuurlijk” viraal gaan van je campagne, maar zorg er zelf voor dankzij Facebook advertenties.

Facebook advertenties: wat je moet weten

Als je wil adverteren op Facebook moet je eerst en vooral nadenken over wat je wil bereiken. Als je weet wat je wil bereiken, kan je afleiden wie je wil bereiken. Bij elke (online) campagne, is het belangrijk dat je een online marketing plan opstelt. Dit is een soort van houvast en duidelijk overzicht van alle elementen die een duidelijk verband met elkaar hebben. Een campagne kan enkel slagen als deze goed in elkaar zit, als er voldoende over is nagedacht.

Test verschillende doelgroepen en advertenties

Om een campagne erg succesvol te maken en deze viraal te laten gaan, moet je naast het budget en het kiezen van de juiste doelgroep, ook erg goed nadenken over de advertenties zelf. Wij raden dan ook altijd aan om met minstens 2 verschillende doelgroepen te werken en per doelgroep minstens 3 verschillende advertenties. Op die manier kan je perfect testen welke advertentie het best werkt, bij welke doelgroep.

Het voordeel is dat je meer waar voor je geld krijgt: je hebt dubbel zoveel kans om viraal te gaan, aangezien je werkt met verschillende advertenties en doelgroepen, maar voor hetzelfde budget.

Heb jij hulp nodig bij het maken van jouw Facebook campagen? Wij helpen jou graag!

Share :
Related Posts

Leave Your Comment