De kracht van een testimonial


philip-kotler

Wanneer mensen voor het eerst te maken hebben met jouw bedrijf, kunnen ze weigerachtig staan ten opzichte van de producten/dienstverlening die je aanbiedt. Ze kennen het niet en twijfelen of jouw bedrijf wel betrouwbaar is. Deze twijfel kan je aanzienlijk verlagen door te werken met een beoordeling van een bestaande klant of ook wel testimonial.

Mensen die al ervaring hebben met jouw producten/dienstverleningen kunnen dan hun ervaringen delen op bijvoorbeeld jouw website. Dit kunnen dan bijvoorbeeld citaten zijn, maar ook video’s of audio gesprekken waarin je de klanten persoonlijk aan het woord laat.

Hoe geraak je aan een testimonial?

Beoordelingen vragen aan klanten vinden veel bedrijven een ongemakkelijke situatie, ze willen de klanten niet lastigvallen met dit soort vragen. Testimonials kan je op Google krijgen, via Google Mijn Bedrijf of via Facebook. Het makkelijke aan deze 2 kanalen, is dat je er een wedstrijd kan aan koppelen. Bijvoorbeeld als mensen jou een beoordeling geven, maken ze kans op een korting. Op die manier krijg je een heleboel beoordelingen in 1 keer. Het nadeel hiervan is dat niet alle beoordelingen dezelfde kwaliteit zullen hebben en even bruikbaar zijn.

Wat je ook kan doen, is tussen jouw mails zoeken naar positieve reacties van klanten. Dit zijn dan meer korte citaten i.p.v. testimonials. Het zijn meer korte, maar krachtige zinnetjes die je kan gebruiken want ze zijn spontaan, krachtig en vooral heel oprecht. Let wel op dat je hiervoor de goedkeuring vraagt aan jouw klant, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Testimonials worden gemaakt door de klanten, dus zelf mag je niets veranderen aan hun getuigenissen. OPGELET: maak nooit zelf een testimonial, vroeg of laat val je door de mand en is het bye bye geloofwaardigheid!

Wie vraag je zeker om een testimonial?

Het klinkt logisch om jouw grootste en dus ook meest tevreden klant te nemen voor de beoordeling, maar hij/zij is niet de enige persoon waar je moet aan denken. Hoe omschrijf je jouw doelgroep? Welke klant pas er het best bij jouw vooropgestelde doelgroep? Dit zowel in de b2c als b2b omgeving. Jouw grootste klant is misschien een grote onderneming, maar je vooropgestelde doelgroep bestaat misschien voornamelijk uit KMO’s. Dan kan je beter een KMO klant nemen, die een juist beeld kan scheppen voor jouw volledige doelgroep.

Niet alleen in de b2b omgeving is het erg belangrijk om het juiste bedrijf te kiezen voor de testimonial, maar ook in de b2c omgeving. Stel je hebt bijvoorbeeld een kledingwinkel. Jouw grootste klant is misschien een vrouw van boven de 50, terwijl je je eigenlijk richt op 20 – 30 jarigen. De omschrijving van de persoon/ het bedrijf in de testimonial, kan al onmiddellijk een verkeerde indruk geven. De potentiële klant kan denken dat hij/zij niet tot jouw doelgroep behoort, terwijl dit wel het geval is.

Hoeveel getuigenissen moet je voorzien?

Los van het kiezen van de geschikte klanten voor jouw testimonial, speelt het aantal testimonials op de site ook een belangrijke rol. Ééntje, is geentje, maar don’t overdo it. Als er zoveel verschillende testomonials zijn, zal de potentiële klant ook een raar gevoel krijgen. Hij/zij wordt dan als het ware verwacht om zelf een testimonial te kiezen dat hij/zij het meest interessant vindt. Het komt dan ook wat onbetrouwbaar over, zijn er echt zoveel klanten tevreden of zijn er sommige fake?

Hoe ziet de perfecte testimonial er uit?

Om een goede testimonial te kunnen krijgen van de klant en niet enkel een antwoord zoals ‘Goede dienstverlening, heel vriendelijke mensen’, stel je het best enkele gerichte vragen aan de klant. Je kan beginnen met het beschrijven van de situatie van de klant, vóór dat hij gebruik heeft gemaakt van jouw dienstverlening. Hoe was deze situatie? Dan kan je makkelijk overgaan op het gevolg van jouw dienstverlening/producten op de situatie. Wat was de impact en hoe is het nu?

testimonial

Het beschrijven van de impact van jouw diensten/producten is het belangrijkste deel van de testimonial. Hiermee kan je uitpakken met de kwaliteit van jouw diensten en helpt het de potentiële klant over de streep te trekken om voor jou als bedrijf te kiezen.

 

Verder is het belangrijk dat de naam van de klant wordt weergegeven op de testimonial, maar ook de woonplaats, de eventuele website en een foto van hem/haar. Alleen als deze gegevens zijn aangevuld, lijkt jouw testimonial geloofwaardig. 

 

Waar plaats je de testimonials?

Je kan ervoor kiezen om een aparte pagina aan te maken op jouw site met de rubriek testimonials of getuigenissen. Dit is de meest voorkomende plaats. Maar wat nog beter werkt, is het plaatsen van testimonials tussen de verschillende producten of diensten die je aanbiedt. Een eerste indruk krijgen, is erg belangrijk. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat ze zeker een goede eerste indruk krijgen.

Wanneer mensen de testimonials lezen tussen de algemene dienst- of productomschrijvingen, worden ze op een meer natuurlijke manier overtuigd van het bedrijf. Het is een soort van duwtje in de rug, je moet op het juiste moment je kans grijpen, op het moment dat er interesse is in de producten of diensten.

Meer online marketing tips

Share :
Related Posts

Leave Your Comment