De doelgroepopties bij Facebook advertenties


crowd-of-people-1488213__340

Adverteren op Facebook heeft heel wat voordelen: de kost per klik is in het algemeen aan de lage kant, ongeveer 50% van de Belgische bevolking is erop aanwezig, je hebt er de kracht van de sociale druk, enz… Het grootste voordeel van adverteren op Facebook is dat je heel specifiek je doelgroep kan bepalen met de verschillende doelgroepopties.

Niet enkel op gebied van leeftijd, geslacht of regio, maar ook op gebied van interesses, liefdesrelatie, opleidingsniveau en huidig werk. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, het topje van de ijsberg. Mensen die onvoldoende vertrouwd zijn met adverteren op Facebook vergeten die vaak of weten gewoon niet dat het kan. Daarom geven we jullie graag nog eens alle doelgroepopties mee!

Waarom de doelgroepopties zo belangrijk zijn

Adverteren kost geld, je kan het dus, maar beter op een zorgvuldige manier uitbesteden. Als je jouw doelgroep te vaag bepaalt, zitten er sowieso mensen tussen die helemaal niet geïnteresseerd zijn. Hoe specifieker je bepaalt, hoe groter de kans dat de mensen die je bereikt volledig geïnteresseerd zijn in jou. De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat hoe specifieker je de doelgroep maakt, hoe kleiner het aantal bereikte mensen zal zijn. De gulden middenweg is steeds de beste oplossing: maak je doelgroep zeker niet te breed, maar ook zeker niet te smal.

Specifiek, specifieker, specifiekst

Specifiek heb je 3 soorten doelgroepen: Kerndoelgroepen, aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen. Bij kerndoelgroepen kan je heel nauwkeurig gaan bepalen wie je wil bereiken op basis van demografische gegevens, locatie, interesses en gedrag. De kerndoelgroep komt in het volgende onderdeel wat uitgebreider aanbod.

Een aangepaste doelgroep bestaat uit mensen die je al ‘kent’. Deze mensen zijn ofwel personen die jouw website al hebben bezocht, trouwe of potentiële klanten of mensen die jouw mobiele app al gebruiken. Deze mensen bereik je ofwel door remarketing (mensen die je website bezocht hebben). Maar ook door bestaande klantenlijsten of door de installatie van het codefragment SDK, dat je in je app installeert.

De laatste soort doelgroep is de vergelijkbare doelgroep. Deze vergelijkbare doelgroep is gebaseerd op gegevens uit de aangepaste doelgroep of op gegevens die je zelf toevoegt. Facebook zal dan automatisch mensen zoeken die lijken op personen die jouw Facebookpagina al hebben geliked, een contact uit jouw klantenlijst of gebruikers van jouw mobiele app.

De kerndoelgroep onder de loep

Met de kerndoelgroep zal je je niet baseren op bestaande contactlijsten of op mensen die lijken op een bepaalde doelgroep, maar zal je handmatig jouw doelgroep selecteren. Hieronder bespreken we de verschillende doelgroepopties:

Demografisch

family-932245_1920Op demografisch gebied kan je mensen targeten op basis van hun:

  • Taal
  • Thuissituatie: Zijn ze ouders? Een standaard of samengesteld gezin? 2 werkende ouders? In welk type huis wonen ze?
  • Werk
  • Relatie
  • Politieke voorkeur
  • Generatie
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Opleiding
  • Levensgebeurtenissen: Zijn ze bijna jarig? Hebben ze net een nieuwe job? Zijn ze net verloofd?
  • Afkomst
  • Vrienden

Locatie

Je kan mensen ook bereiken op basis van hun fysieke locatie, een bepaald adres, postcode, land, provincie enz., maar ook hun relatie tot een bepaalde locatie. Hebben ze een bepaalde stad net bezocht? Zijn ze op een bepaalde locatie op vakantie?

Interesses

Interesses zijn ook een belangrijk aspect bij het creëren van een specifieke doelgroepbepaling. Er zijn zoveel bepaalde community’s die vol zitten van potentiële klanten. Hieronder vind je een overzicht van de interessegebieden waarop je je kan richten:

  • Hobby’s en activiteiten
  • Bepaalde games
  • Bepaalde films
  • Bepaalde Tv shows
  • Bepaalde lectuur
  • Muziek
  • Bepaalde sectoren
  • Bepaalde technologische onderwerpen of apparaten
  • Bepaalde sporten
  • Mode
  • Eten & drinken
  • Wellness & fitness

Gedrag

De laatste grote groep bestaat uit mensen die je selecteert op basis van hun gedrag. Welk apparaat gebruiken ze en hoe vaak? Hoe frequente reizigers zijn het? Maar ook op basis van hun aankoopgedrag, online activiteiten, hun functie, financiële activiteiten, enz.

Zoals je ziet zijn er een heleboel mogelijkheden op gebied van doelgroepbepaling en doelgroepopties. Ben je van plan om op Facebook te adverteren? Je kan steeds bij ons terecht om jouw specifieke doelgroep te laten bepalen en de daarbij aansluitende advertenties te laten maken!

Related Posts

Leave Your Comment

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix