Content met jouw content? Denk dan toch maar eens 2x na!


reykjavik

In meerdere blogberichten hebben we het belang van goede content aangehaald. Met content bedoelen we de inhoud van jouw site, maar ook jouw mailings, de communicatie op social media,… Kortom alle activiteiten waarbij er geschreven moet worden en goede inhoud centraal staat. Goede content vormt de basis van jouw online verhaal. Je kan er mensen mee overtuigen, maar ook Google, die dan op zijn beurt nog meer mensen kan overtuigen.

Ben je content met uw content?

Als drukke ondernemer sta je vaak niet stil bij het belang van content. De zaak draait prima en de cijfers liegen er niet om, dus waarom zou je iets moeten veranderen? Eerst en vooral willen we je erop wijzen dat “nu” geen garantie is voor morgen, overmorgen en al zeker niet voor binnen enkele maanden. Er is enorm veel concurrentie en dan is het belangrijk dat je je kan onderscheiden. Iedereen wil en kan zeggen dat ze de beste zijn in service of op gebied van prijs, maar dat zeggen jouw concurrenten ook al jaren. Als je echt een verschil maken, denk je best eens na over jouw communicatie.

Heb je een blog? Heb je een Facebook pagina of ben je actief op een ander social medium? Verstuur je mailings? Heb je goed nagedacht over de tekst op jouw website?

Los van een concurrentievoordeel te krijgen en op een goed blaadje te staan bij jouw huidige klanten, zorgt het er ook voor dat nieuwe mensen jouw beter vinden en ontdekken. Een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie of SEO bestaat namelijk uit het optimaliseren van de content dat op jouw website te vinden is. Lees meer over hoe je dit kan realiseren.  En hoe vinden nieuwe mensen jou? Juist ja, via de online zoekmachine.

Enkele belangrijke punten bij content creatie

1ste tip: Pas je communicatie aan

Leg de focus op jouw doelgroep: Wie wil je bereiken? Jongeren? Gepensioneerden? De middenmoot? Dit vormt de basis bij het creëren van jouw content. Een volgend aandachtspunt is de relatie tot die mensen. Zijn het onbekenden of al jarenlange klanten? Hoe is jouw relatie ten opzichte van jouw doelgroep? Wil je eerder zakelijk blijven of mag er een ‘hoekje’ af zijn?

Een gouden tip voor als je op Facebook actief wil zijn: hier mag je alles behalve zakelijk zijn. Mensen komen voor hun plezier op Facebook en hebben absoluut geen zin in zakelijk gedoe. Wees niet bang voor een mopje, maar doe het gewoon.

Tip 2: Je hoeft het niet ver te zoeken

Op zoek naar inspiratie? Kijk rondom jou: wat doe je in jouw bedrijf? Wat houdt je dagelijks bezig? Zowel op social media als op jouw site is het altijd tof om een blik achter de schermen te geven. Het schept een betere band, omdat je hen betrekt bij jouw werk. Je kan dan zelf kiezen of je dit in een blogpost verwerkt of als een aparte pagina op de site. Een blik achter de schermen hoeft niet noodzakelijk over het werk zelf te gaan, maar kan ook bijvoorbeeld over bepaalde samenwerkingen of nieuwigheden gaan.

Naast een blik achter de schermen, kan je ook inspelen op bijvoorbeeld vaak voorkomende vragen van mensen. Een leuke blogpost met een video of een pagina oprichten met FAQ kan veel wonderen doen. Het helpt niet alleen de vele mails/telefoontjes met vragen te verminderen, maar het zorgt ook voor een betere SEO. Mensen die hun vragen ingeven op Google kunnen op die manier  op jouw site terechtkomen.

Tip 3: Speel in op de actualiteit

Opnieuw hoef je het niet ver te zoeken voor een originele post voor op social media of op je blog. Je kan ofwel inspelen op de ‘gewone’ actualiteit zoals bijvoorbeeld een speciale gebeurtenis rond Trump. Of je kan ook inspelen op trends uit de sector. Zijn er speciale nieuwigheden? Een nieuwe ontdekking of uitvinding waar jullie als bedrijf kunnen op inspelen? Hoe verder je de content zal zoeken, hoe minder relevant het zal zijn voor jouw doelgroep. Jouw doelgroep bestaat uit mensen net als jij, denk dan ook vanuit je standpunt als mens en niet als bedrijfsleider.

Tip 4: Neem een kijkje bij jouw concurrent

Je moet origineel blijven en jouw onderscheiden, maar het kan zeker geen kwaad om inspiratie op te doen bij een al dan niet directe concurrent. Hoe pakken zij het aan? Zijn er interessante dingen waar jij ook kan van genieten? Je kan bijvoorbeeld ook gaan kijken om te zien hoe je het niet wil doen. Wat valt er op hun site of social media pagina op? Denk maar aan het bekende zinnetje: Keep your friends close but your enemies closer.

Als je iets wil overnemen, pas dan zeker je tekst voldoende aan dat het alles behalve copy-paste lijkt. Het is niet enkel strafbaar, maar als jouw fans ook de concurrent zijn Facebookpagina volgen, komt het erg onprofessioneel over.

Laatste tip: Laat jouw content nalezen door iemand

Een volgende tip is jouw content eens laten nalezen door iemand anders. Jij kan bijvoorbeeld iets interessant of grappig vinden, maar daarom vindt iemand anders dat ook niet. Het risico bij slechte content is dat je een verkeerde indruk creëert of dat mensen jouw blogpost negeren. Is iedereen wel content met jouw content? Een ander voordeel bij het laten nalezen door iemand anders is dat ze ondertussen ook nog even kunnen nakijken op schrijffouten.

De kracht van storytelling

Storytelling is een begrip uit de marketingwereld dat wordt gezegd wanneer bedrijven een verhaal creëren rond hun producten/bedrijf. Ze willen een soort van beleving creëren die eigen is aan het bedrijf. Vele grote bedrijven doen het, maar ook kleinere bedrijven krijgen de smaak te pakken. Om een concreet voorbeeld te geven: stel je hebt een eetcafé waar je als mascotte met een eenhoorn/unicorn werkt. Je maakt dan bijvoorbeeld unicorn milkshakes, de interieur van je zaak is roze met glittertjes en de stoelen zijn precies wolkjes. Ook het papier van de rekening en de menukaart worden ondergedompeld in de wereld van roze, glittertjes en eenhoorns. Mensen komen dan ook voor deze specifieke beleving en delen het volop op social media.

Dit is nu een simpel voorbeeld, maar als je kijkt naar echte voorbeelden zoals bijvoorbeeld bij Tomorrowland, dan zie je dat er veel potentieel in zit. Mensen komen alleen al voor de beleving. Ze kunnen niet wachten om een souvenir te kopen, om te kunnen tonen aan iedereen dat ze daar geweest zijn.

cattle-1149693_1280
Je hoeft het niet groot te zien, ook de lokale beenhouwer doet er aan mee. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de folder, waarin foto’s zijn geplaatst van koeien die op een mooie uitgestrekte weide staan.

 

Naast de foto staat ook een verhaal geschreven over hun eeuwenoude ambacht waarin ze met veel passie vertellen hoe ze dag in dag uit, ervoor zorgen dat wij dat overheerlijke stukje vlees kunnen kopen. Het interieur van de beenhouwer heeft iets authentiek waardoor je het gevoel krijgt dat je precies in de boerderij staat.

Als je zelf denkt aan storytelling moet je denken aan jouw eigen situatie. Wat doen jullie in jullie onderneming? Hoelang al? Wat maakt jullie net iets anders? Schrijf een verhaal, neem mensen mee in jouw verhaal.

Het grote voordeel van storytelling is dat mensen het niet ervaren als een marketingstunt. Ze zien het niet als doodgewone reclame waarvoor ze meestal blind zijn. Verhalen trekken mensen nu eenmaal aan, we zijn nieuwsgierige wezens die maar al te graag willen weten hoe de vork in de steel zit.

Geen tijd of goesting om je bezig te houden met het generen van content? Neem contact met ons op en wij bekijken wat we voor jou kunnen doen!

Share :
Related Posts

Leave Your Comment