Employee advocacy : Maak van je medewerkers ambassadeurs


building-1080592_1920

Deze blogpost is een kopie van de nieuwsbrief die op 25/08/2017 is verstuurd naar onze abonnees.  Elke week versturen we een praktische tip om beter te scoren online.  Ook abonnee worden?

> Schrijf je hier in ‘gratis online marketing tips

Vandaag wil ik je meegeven hoe je van jouw medewerkers ambassadeurs kan maken of beter gezegd, hoe je aan ‘employee advocacy’ kan doen.

Wat is Employee advocacy?

Concreet bestaat Employee advocacy uit het betrekken van medewerkers bij het verspreiden van jouw content op Social Media. Dit kan je alleen maar realiseren als jouw medewerkers achter het bedrijf staan en echte ambassadeurs zijn. Voor het geval dat je het nog niet zou beseffen hoe belangrijk Employee advocacy is, hieronder vind je de 3 grootste voordelen.

Je werkt aan jouw reputatie

Reputatiemanagement is de bouwsteen van elk bedrijf. Als je geen goede reputatie hebt, zullen er ook geen klanten komen. Dankzij jouw medewerkers wordt jouw reputatie alleen maar sterker en beter.

Je krijgt een groter bereik

Medewerkers die spontaan over hun bedrijf schrijven op social media of berichten delen, zorgen voor een groter bereik van mensen. Ze bereiken hun vrienden, maar ook vrienden van hun vrienden wanneer ze de post liken.

Het is geloofwaardiger

Bovendien is de tekst die over de onderneming wordt geschreven veel geloofwaardiger dan wanneer de bedrijfsleider iets deelt of zelfs een tevreden klant. Als een ondernemer die dagelijks met het bedrijf bezig is, iets positief deelt, dan zal het bedrijf wel goed bezig zijn.

Hoe kan je aan employee advocacy doen?

Medewerkers zullen niet zo snel zomaar iets van jouw bedrijf delen omdat het hen niets oplevert. Denk daarom goed na: What’s in it for the employee?

Zorg voor exclusief nieuws

Medewerkers zullen bijvoorbeeld sneller exclusief nieuws delen omdat het voor een ‘waw effect’ zorgt bij hun vrienden. Kunnen zij iets aan hun vrienden zeggen dat ze nergens anders kunnen vinden? Als het bedrijf zelf al het artikel heeft geschreven, wordt de drempel nog lager want dan hoeft de medewerker zelf geen originele tekst te vinden om mee te kunnen pronken.

Wat ook altijd werkt is foto’s van medewerkers te delen op jouw Facebookpagina. Niet enkel de fans van jouw Facebookpagina zijn heel nieuwsgierig, maar ook jouw medewerkers delen de foto’s graag met hun vrienden. Zeker als het foto’s zijn van een bedrijfsevent of andere leuke gebeurtenis.

 

employee advocacy

Toon hen de cijfers

Om jouw medewerkers nog een beter gevoel te geven, kan je zelfs met cijfers aantonen wat ze dankzij hun inzet op social media hebben kunnen waarmaken. Ze voelen hierdoor een soort van trots omdat ze iets hebben kunnen bijdragen aan het bedrijf. Dit kan je via Google Analytics aantonen, maar ook door de stijging in het aantal Facebook likes en reacties.

Likes en reacties zijn nog steeds eens van de meest verslavende aspecten van Social Media. Het wordt gezien als sociale goedkeuring, ze krijgen de bevestiging dat ze interessant zijn.

Praat met je medewerkers over Social Media

Een laatste tip die ik je nog graag zou willen meegeven, is om met je medewerkers te praten over het gebruik van Social Media. Help hen hun Social Media Skills te verbeteren en bespreek wat er wel en niet kan op Social Media.

Niet alle medewerkers zijn geschikte ambassadeurs, forceer ook niet dat mensen iets moeten delen over jouw bedrijf want dan krijg je enkel het omgekeerde effect. Hou je vast aan de ‘fans’ van het bedrijf, die met plezier willen praten over het bedrijf.

1 2 3 4 5 93