Adwords en de nieuwe IF-functie


adwords-793034_1920

Gerichter adverteren in het Google Search netwerk wordt steeds eenvoudiger. Dankzij de nieuwe IF-functie in Adwords, kan je specifieke mensen bereiken uit doelgroeplijsten met een specifieke advertentie. Daarnaast kan je ook bepaalde advertenties enkel laten zien aan mensen die op een specifiek apparaat surfen.

Hoe werkt de IF-functie?

apple-1850613_1920Mensen die met Excel kunnen werken, zullen het principe snel doorhebben. De IF-functie in Adwords, werkt hetzelfde: Mensen die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zullen een specifieke advertentie te zien krijgen. Om een concreet voorbeeld te geven: Stel dat je terugkerende bezoekers wil bereiken, dan zullen mensen die je site al hebben bezocht, een andere advertentie te zien krijgen dan mensen die de site voor de eerste keer bezoeken. Dit is nu een voorbeeld op gebied van doelgroep, maar je kunt deze functie ook toepassen op mensen die op een bepaald apparaat surfen.

Mensen die bijvoorbeeld op een mobiel apparaat surfen, kan je dan bijvoorbeeld de volgende advertentie tonen: ‘Ontvang 15% korting als je via je smartphone bestelt!’ Op die manier kan je tussen die grote massa mensen, de meest waardevolle personen aanspreken met een specifieke tekst.

Praktisch: Hoe stel je de functie in?

De beginners onder ons kunnen de functie het best aanmaken in de online versie van Adwords en niet in de Editor. In de online versie wordt de specifieke code getoond en moet je slechts jouw criteria invullen. Zo wordt de kans op het maken van fouten al een heel pak kleiner.

Coderen in Adwords werkt heel eenvoudig, het is een kwestie van oefenen om de functies uiteindelijk door en door te kennen. Je kan de IF-functie in jouw Kop 1, Kop 2, URL Pad en in de beschrijving gebruiken. Kortom: overal in je advertentie behalve de URL van de landingspagina.

Voor elke code in Google Adwords, zoals de keyword insertion functie, open je de functie met een accolade: {. Als je dit ingeeft in de online versie van Adwords, kan je uit een lijstje kiezen welke code je wil ingeven.

afbeelding if functie

if functie maken stap 2

Type apparaat

De code voor mensen die op een bepaald apparaat surfen:

{=IF(device=apparaat, in te voegen tekst):standaardtekst}.

Waar in deze voorbeeld functie apparaat instaat, ga je logischerwijs, het apparaat invoeren dat je specifiek wil aanspreken, bijvoorbeeld mobile. De in te voegen tekst slaat op de tekst die getoond moet woorden aan de mensen die voldoen aan jouw IF-functie. De standaardtekst, is de tekst die wordt getoond aan alle andere mensen die niet aan de IF-functie voldoen.

Jouw code kan bijvoorbeeld zijn: =IF(device=mobile, Krijg 10% korting bij een bestelling met je Smartphone):Ontdek ons ruim assortiment!}

Mensen die via hun Smartphone surfen zien dan de tekst: Krijg 10% korting bij een bestelling met je Smartphone en mensen die via hun desktop surfen zien de tekst: Ontdek ons ruim assortiment!

Momenteel worden enkel de mobiele apparaten ondersteund en kan je je nog niet op Tablets of desktops richten.

De code voor een bepaalde doelgroep

Wanneer je een specifieke groep mensen wil bereiken gebruik je deze functie:

{=IF(audience IN (Doelgroep 1,Doelgroep 2),in te voegen tekst):standaardtekst}

Zoals je ziet, kan je dus kiezen om 1 of 2 specifieke doelgroepen te bereiken.

Om een duidelijk voorbeeld te geven:

Krijg {=if(audience IN(terugkerende bezoekers),30%):10%} korting op jouw favoriete paar sneakers!

Mensen die al op de site zijn geweest, zullen de tekst: Krijg 30% korting op jouw favoriete paar sneakers! zien en de nieuwe bezoekers de tekst met 10% korting.

ecommerce-2140603_1920

 

Ben jij benieuwd hoe de IF-functies jouw advertenties en cijfers een boost kunnen geven? Contacteer ons dan snel!

Share :
Related Posts

Leave Your Comment