Advertenties in de rechterkolom van Google verdwijnen


Via de website Search Engine Land hebben we het nieuws vernomen dat de rechterkolom van Google voortaan vrij zal zijn van advertenties. De advertenties zullen voortaan enkel getoond worden bovenaan en onderaan de resultaten, zoals nu ook bij mobile search al het geval is.

De rechterkolom van Google

Deze wijziging is in de korte geschiedenis van Google AdWords toch een van de grootste aanpassingen.  De rechterkolom was oorspronkelijk zelfs de enige plaats waar advertenties konden getoond woorden. Nadien zijn de advertenties er bovenaan bijgekomen en nog later ook onderaan (in sommige gevallen).

Deze wijziging is het gevolg van uitgebreide testing (sinds 2010) en zal over de komende weken over alle landen en versies worden uitgerold. Uiteraard heeft dit ook te maken met het feit dat ondertussen heel veel van de trafiek van Google op mobile is, die mobiele versie heeft sowieso geen rechterkolom.

 

Wat betekent dit concreet?

– Dat er enkel voor de desktopversie iets verandert.

– Dat je vanaf nu steeds zal moeten werken aan posities die maximaal 3 zijn.

– Dat bedrijven die heel breed mikken met ‘vage’ lage kwaliteits advertenties hun model zullen moeten herzien.  Concreet denken we hierbij aan niche zoekmachines, ruime travel websites maar ook allerlei vergelijkers, …

– Dat er bij hoog-commerciële zoekopdrachten vanaf nu bovenaan 4 commerciële ads kunnen komen in plaats van 3.   Hier moet je dus mikken op maximaal positie 4.

– Dat bij hoog-commerciële zoekopdrachten een organische postie 1 nu een positie 5 betekent (voorheen 4).

– Dat er een uitzondering zal zijn voor de Product Listing Ads (PLA) die wel nog als artikel met foto rechts kunnen verschijnen.

– Dat het gebruiken van allerlei advertentie extensies nog belangrijker wordt, om zo de aandacht van de surfer te grijpen.

 

Gevolgen voor online marketeers

Dit betekent dat campagnes nu nog meer zullen gericht moeten worden op kwaliteit en het behalen van topposities (winner takes it all). Op technisch vlak bijvoorbeeld kunnen we ons voorstellen dat er wijzigingen zullen zijn in de Google Adwords interface en meer specifiek aan de quality score.

 

Het originele artikel kan je hier vinden

Share :
Related Posts

Leave Your Comment