7 Google Adwords tips


google adwords tips

Tip 1 : scheid het zoeknetwerk en display netwerk

Bij het aanmaken van de campagne is het automatisch zo ingesteld dat je meteen adverteert op het zoeknetwerk (Google zelf) en het Display netwerk. Dat laatste netwerk zijn de vele websites die Google gebruiken om via advertenties (tekstadvertenties, banners, video,…) inkomsten te genereren, bij publishers gekend als Google Adsense.

Maar het is verstandiger om beide te scheiden. Het zoeknetwerk en het display netwerk zijn beide van Google maar voor de rest zijn er niet veel gelijkenissen, ze hebben elk hun eigen dynamiek. Het grootste verschil is dat gebruikers van google.be/com effectief zoeken naar jouw diensten of producten. Surfers op websites waar banners staan van het Google netwerk zijn dat niet per definitie. Dit vergt dus een andere aanpak.

Tip 2 : maak kleine gerichte advertentiegroepen

Je kan in Google Adwords advertentiegroepen maken met honderden zoekwoorden. Maar dit is absoluut niet aan te raden, het is best te werken met kleine gerichte advertentiegroepen. Zo kan je heel gericht een link leggen tussen zoekwoord, advertentie en landingspagina.

De beste manier om een gestructureerde opdeling te maken is door op voorhand een plan te maken met een logische indeling. Welke zoekwoorden ga je gebruiken? Breed of heel gericht? Varianten? productgroepen? Service? regionale opdeling? Spendeer voldoende tijd zodat de indeling ‘klopt’ en je nadien heel eenvoudig analyse kan maken en zien wat wel of niet/minder werkt.

Tip 3 : Gerichte zoekwoorden

Probeer zoveel mogelijk brede zoekwoorden te vermijden. Want breed is in het geval van Google Adwords echt wel breed. Zo adverteren veel bedrijven op brede zoekwoorden waardoor ze ook gevonden worden op varianten of vage synoniemen en ze zo veel centen spenderen aan trafiek waar ze helemaal niks mee zijn. Beter is om met exacte zoekwoorden of matching te werken.

Tip 4 : Advertenties

Maak per advertentiegroep steeds twee of drie advertenties en laat die roteren. Dit zorgt er voor dat je na verloop van tijd kan zien welke (type van) advertentie het best werkt. Dit op het vlak van clicks, of nog beter op het vlak van conversies.

Dat roteren kan je zo instellen en laat het zeker een tijdje lopen zodat je voldoende data kan verzamelen om te kiezen. Nadat duidelijk is welke beter werkt kan je bijvoorbeeld de minst presterende afzetten en een variant maken op de best presterende. Die laat je dan weer een tijdje lopen tot het terug tijd is om keuzes te maken. Good old split testing dus ook gekend als A-B testing).

Bovendien kan je je advertenties uitbreiden met advertentie extensies, waarbij je ook de locatie of telefoon nummer van je bedrijf kan opnemen.

Tip 5 : Bied niet te laag

Uiteraard willen we allemaal clicks voor een zo laag mogelijke prijs. Maar we raden je toch aan om hoog genoeg in te zetten en dit voor de volgende redenen. Als je een goed bod doet dan krijgt je (nieuwe) advertentie meteen een mooie positie, wat normaal resultaat in een sterke CTR. Die CTR is belangrijk voor het bepalen van de quality score wat dan weer resulteert in een lagere effectieve prijs.

Maak dus zeker niet de fout om te laag te starten en zo meteen een hypotheek te leggen op de mogelijkheid van een sterke campagne. Eens de campagne goed draait kan je altijd testen met een lager bod. Focus je ook niet altijd op die cost-per-click. Stel dat een click je 1 euro kost en dat je om de 10 clicks een conversie hebt voor iets waar je 30 euro aan verdient, dan heb je toch een goed model? Ga je dan niet focussen op die euro en je bod verlagen, probeer eerder de conversieratio te verhogen!

Tip 6 : Gebruik negatieve zoekwoorden

Zijn er bepaalde zaken waar je absoluut niet op gevonden wil worden? Woorden die voor trafiek zorgen maar waar je niks mee bent? Gebruik dan negatieve zoekwoorden. Ook hier kan je best al bij het opstarten nadenken over een zo ruim mogelijk lijst, wel opletten dat je geen zaken op negatief zet die ook goede zoekwoorden zouden tegenhouden.

Negatieve zoekwoorden kan je toevoegen op het niveau van advertentiegroepen indien je het bereik wil beperken tot dit niveau, maar je kan ook op hoger niveau lijsten aanleggen.

Klassieke negatieve zoekwoorden zijn bijvoorbeeld ‘gratis’, ‘goedkoop’ en ‘goedkope’ … indien je een zaak hebt met premium producten. Of populaire winkelketens zoals Brico, Gamma, … indien je bijvoorbeeld tuinhuizen verkoopt.

Tip 7 :Bekijk ook de zoektermen

In Google Adwords is er een groot verschil tussen de zoekwoorden en zoektermen. De eerste zijn de woorden die je zelf in het systeem zet en waar je op wil gevonden worden. De zoektermen daarentegen zijn de zaken die mensen effectief intypen in Google (en daar zitten soms vreemde dingen tussen) en waarvan Google vindt dat ze genoeg matchen met jouw zoekwoorden om getoond / gelinkt te worden.
Bekijk die lijst met zoektermen want er zitten zeker zaken tussen waarbij je liever niet hebt dat jouw advertentie getoond wordt. Net zoals de neigatieve woorden (tip 6) is dit een belangrijke lijst om regelmatig eens door te gaan.

 

Zin gekregen om te adverteren op Google? Contacteer ons nu voor een vrijblijvend gesprek.

 

Deze post gaat over : 7 Google adwords tips

Share :
Related Posts

Leave Your Comment