10 Facebook adverteren tips


Adverteren op Facebook is net als bij Google Adwords eigenlijk vrij eenvoudig. Je hebt een bedrijfspagina, je koppelt een kredietkaart aan jouw account en je kan beginnen met promoten. Maar als je het zo gaat doen, dan garanderen we jou dat de de return meer dan waarschijnlijk heel mager zal zijn. Het is gewoon te gemakkelijk, te vaag en te breed. Met dergelijke ‘snel snel’ promoties verdienen Facebook (en in geval van een snel opgezette zoekwoordcampagne ook Google) heel veel centen terwijl er helaas geen return is.
Het kan ook anders want Facebook kan wel degelijk een heel interessante return opleveren, vandaar deze 10 Facebook adverteren tips. Zo maak je wel Mark Zuckerberg nog rijker, maar is het ook positief voor jouw omzet!

tip 1 : Maak geen automatische advertenties.

Zoals hierboven vermeld kan je heel snel een bericht promoten en zal dit wel een bepaald bereik halen, maar de return zal heel mager zijn. Reden hiervan is dat je geen targetting hebt van een specifieke doelgroep en ook geen afgestemde call-to-action. Trap niet in die val en lees verder voor de volgende tips.

tip 2 : Maak een aanvalsplan

Denk na over het doel van een advertentie. Wat wil je bereiken? Wil je een specifiek product of dienst promoten? Wil je jouw bedrijf in de kijker zetten? Wil je mensen laten inschrijven voor een nieuwsbrief? Heb je een opruiming of opendeurdag? Het is evident voor sommigen maar velen slaan deze stap over en beginnen er maar aan.
Neem even een halfuurtje of een uurtje om een ‘aanvalsplan’ te maken met een duidelijke doelstelling of doelstellingen, welke call-to-actions we zullen gebruiken, varianten om te testen en welke budget we zullen gebruiken.

tip 3 : Doelgroep kiezen

Wat is de doelgroep van je advertenties? Je kan in Facebook heel sterk segmenteren, dus maak daar ook gebruik van. Richt je je op vrouwen of mannen? Getrouwd of vrijgezel? Jonge mensen, middelbare leeftijd of oudere mensen? Hebben ze bepaalde interesses? Facebook kan erg interessant zijn om in te zetten bij lokaal adverteren.

Belangrijk is dat je bij het opmaken van het aanvalsplan rekening houdt met de doelgroep en die zoveel mogelijk opsplitst. Dat komt de campagne goed qua quality score, maar de opsplitsing zorgt er voor dat we nadien perfect kunnen zien welke type van mensen reageren.

 

facebook adverteren tips

 

tip 4 : Facebook = foto’s

Je zal ons niet horen zeggen dat tekst en call-to-actions niet belangrijk zijn, maar het succes van een campagne is echt heel sterk bepaald door de gebruikte foto of foto’s. Mensen krijgen nu eenmaal heel veel informatie en ze maken dan ook heel snel een keuze wat ze verder willen bekijken en wat niet. Daarbij lezen ze maar heel snel /diagonaal en dus is de foto van uitermate belang!
Wat zijn de beste foto’s? Dat zal je zelf moeten testen voor jouw product of dienst. Probeer dan ook een deel van het budget te reserveren voor een kleine test voor je de ‘echte’ campagne laat lopen. Test eerst met verschillende type foto’s.

– productfoto’s
– blije mensen
– actiefoto
– merkfoto’s
– evenementenfoto’s

Probeer ze allemaal uit en hak op basis van cijfers de knoop door en ga alleen verder met die foto’s die het best werken!

tip 5 :Waar adverteren?

Facebook bestaat op de desktop en mobile (smartphone en tablet). Waar wil je adverteren met je campagne? Ook hier hangt het een beetje af van het doel. Je zou er kunnen van uitgaan dat branding campagnes op beide toestellen kunnen en dat campagnes die gericht zijn op het verzamelen van e-mailadressen beter werken op desktop (alhoewel, kwestie van testen).

tip 6 : Geef een reden om te klikken

Adverteerders gaan er vaak van uit dat mensen wel zullen klikken omdat ze er van overtuigd zijn dat hun producten of diensten zichzelf zullen promoten. Maar dat is uiteraard niet waar. Je moet mensen de pap in de mond geven om ze te doen klikken.
Bedenk dan ook een reden zodat ze zouden klikken. Bied een (tijdelijk) voordeel, geef tips, promoot je klantenkaart of een evenement,…

tip 7 : Looptijd beperken

Denk goed na over de looptijd van een campagne. Je kan perfect een campagne maken en die een maand of langer laten lopen, maar dat zal helaas niet werken. De reden is natuurlijk omdat mensen op den duur jouw campagne en vooral foto al meerdere malen hebben gezien en eigenlijk beu zijn. Zeker als je werkt me specifiek doelgroepen, en dat is toch de bedoeling, zorg je er best voor dat de looptijd niet te lang is.

Kan je dan enkel werken met korte periodes? Je kan er uiteraard voor kiezen om de beelden regelmatig aan te passen (best na testing), maar je kan effectief ook gewoon periodiek adverteren. Je zou ook ee vervolgverhaal kunnen maken natuurlijk, een soort ‘storytelling’.

tip 8 : Vergeet de bestaande klanten niet

Veel adverteerders zijn er op uit om nieuwe mensen te bereiken en hun visvijver te vergroten. Dat is verstaanbaar en er is iets voor te zeggen, maar toch zijn je bestaande klanten ook heel interessant op Facebook en relatief eenvoudig te targetten.

Je kan bijvoorbeeld een campagne enkel draaien op de fans van jouw pagina met een specifiek promotie. Mensen die je al hebben geliked hebben sowieso al een positieve actie ondernomen dus een dergelijke actie kan wel eens een sterke respons opleveren. Je kan ook je klantenlijsten targetten door hen te koppelen aan je Facebook-account. Facebook zal dan kijken of ze met dat e-mailadres een account hebben en die accounts kan je dan specifieke advertenties sturen.

 

facebook advertenties

tip 9 : CPC of CPM

Je kan bij Facebook betalen per click (CPC) of per duizend vertoningen (CPM). In de praktijk worden campagnes vaak geboekt volgens CPC, zeker als de doelgroep niet al te ruim is.
Soms worden sterke campagnes die mooie cijfers halen omgezet van CPC naar CPM omdat dit dan goedkoper zou zijn.
Maar dit is allemaal een kwestie van testen natuurlijk. Starten doe je gewoon best met CPC.

 tip 10 : Conversie meten

Het heeft weinig zin om een campagne te maken en daarna niet te bekijken wat er nu wel of niet heeft gewerkt. Je kan al vrij snel zien welke advertentie nu een klik heeft opgeleverd, maar van belang is ook dat je op de website kan zien welke advertentie daadwerkelijk voor een lead of zelfs sale heeft gezorgd.

Zorg daarom voor de nodige tracking. Dat hoeft niet al te ingewikkeld te zijn, maar met wat tagging van de url’s kom je al een heel eind.

Extra tip : Instagram ook doen?

Indien je een sexy product hebt waar je mooie foto’s van kan tonen dan zouden we zeker aanraden om een deel van het budget te gebruiken om ook Instagram te testen. Heb je echter een louter functionele dienstverlening te promoten dan is het waarschijnlijk iets moeilijker om daar iets sexy mee te doen, tenzij je uiteraard een branding campagne hebt bedacht dan heb je mogelijk wel mooie foto’s (of video).

Interesse gewekt om te adverteren op Facebook, maar liever toch iemand ervaren aan jou zijde of van jouw marketingteam? Graag bekijken we samen de mogelijkheden voor jou!

Deze blogpost gaat over ’10 Facebook adverteren tips’

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

la meilleure médecine pour ibs http://belgiquepharmacie.be/ les lentilles de contact sur ordonnance à bas prix